Lokum Deweloper nie składa broni

21-05-2018, 22:00

Mimo sporej straty zanotowanej w pierwszym kwartale spółka nie daje za wygraną i snuje poważne plany

Notowana na warszawskiej giełdzie wrocławska firma Lokum Deweloper nie zaczęła roku z przytupem. W pierwszym kwartale 2018 r. zarejestrowała 3 mln zł straty netto. Wynik nie ostudził jednak zapału dewelopera, który zapowiada wzrost tempa realizowanych inwestycji i poprawę swojej kondycji.

Zobacz więcej

WIĘKSZY WYBÓR: Bartosz Kuźniar, prezes Lokum Deweloper, zapewnia, że uzupełnianie oferty jest obecnie jednym z priorytetów spółki. W najbliższych kwartałach będzie ona włączać do sprzedaży zarówno kolejne etapy realizowanych już osiedli, jak też zupełnie nowe przedsięwzięcia. Fot. ARC

— W 2017 r. sprzedaliśmy 1052 mieszkania. W budowie mamy 1 760 lokali z datą oddania w latach 2018-19, a w przygotowaniu — ponad 6 700. Patrząc na te liczby, w najbliższych trzech latach powinniśmy podwoić sprzedaż — informuje Bartosz Kuźniar, prezes Lokum Deweloper.

Większe pole manewru

Spółka działa obecnie we Wrocławiu i Krakowie. O wejściu na ten drugi rynek zadecydowała w 2015 r.

— Rok później kupiliśmy grunty, a w 2017 r. zaczęliśmy dwie budowy. Ich pierwsze etapy zakończą się w tym roku i będziemy mogli przekazać klucze do 360 lokali. W przygotowaniu mamy inwestycje na ponad 1 600 lokali z terminem oddania do 2021 r. Oczywiście, kuszą nas inne rynki, jednak nasz model biznesowy zakłada silne ugruntowanie marki w świadomości klientów. We Wrocławiu od lat jesteśmy znani z wysokiej jakości inwestycji w dobrej lokalizacji. Do 2021 r. chcielibyśmy osiągnąć podobną pozycję w Krakowie, oddając rocznie do użytku tyle samo lokali. Wtedy spojrzymy na kolejny rynek. Na pewno będzie to jedno z największych polskich miast — zapowiada Bartosz Kuźniar.

Zapewnia, że spółka nadal będzie realizowała wyłącznie osiedla o podwyższonym standardzie.

— Nasze inwestycje mają rozbudowane place zabaw, miejsca do fitnessu, bardzo dobrze zagospodarowane elementy małej architektury, fontanny, zieleń, miejsca odpoczynku. Na klatkach schodowych naszych budynków mieszkalnych pojawiają się reprodukcje np. starych rycin z zabytkami. Nie oszczędzamy na jakości, nie stosujemy zamienników, nawet jeśli miałoby się to odbić na rentowności danej inwestycji — mówi Bartosz Kuźniar.

Jak twierdzi, popyt na mieszkania — zwłaszcza te małe — jest ogromny.

— Działamy w miastach, w których bardzo mocno rozwijają się nowoczesne usługi dla biznesu. Większość pracowników tego sektora preferuje zakup własnego lokum zamiast wynajmu, co podnosi popyt. Ok. 30 proc. naszych klientów dokonuje zakupów w celach inwestycyjnych.

OKIEM EKSPERTA

Ekspansja może się opłacić

ADAM ANIOŁ, analityk rynku papierów wartościowych z BM Banku BGŻ BNP Paribas

Strategię spółki Lokum Deweloper odnośnie do wyjścia na nowe rynku oceniamy pozytywnie. Biorąc pod uwagę plan dalszej realizacji inwestycji o podwyższonym standardzie, naturalnym kierunkiem wydaje się stolica, gdzie segment premium jest największy. Z drugiej strony wejście na nowe rynki związane jest z istotnym ryzykiem — spółka z pewnością zderzy się z początkowym brakiem rozpoznawalności marki wśród stołecznych klientów, czy z wyższymi cenami gruntów. Jednak w naszej opinii, dotychczasowe, konserwatywne podejście zarządu do prowadzenia biznesu zwiększa szanse na powodzenie debiutu na warszawskim rynku mieszkaniowym.

Mocne usprawiedliwienie

W I kwartale 2018 r. Lokum Deweloper stracił na wyniku netto o 0,8 mln zł więcej niż przed rokiem. Prezes zapytany o to, czy kolejny kwartał będzie lepszy, odpowiada, że niekoniecznie.

— Pierwsza połowa roku to okres budowania, a nie zysków. Dopiero gdy przekazujemy mieszkania, czyli jesienią, notowane są zyski — taki kalendarz mieliśmy również w poprzednich latach. Wynik w ostatnim kwartale jest często wyższy niż łączny za trzy kwartały poprzedzające — mówi Bartosz Kuźniar. Podobne obserwacje ma Jarosław Skoczeń, członek zarządu Grupy Emmerson.

— Największy ruch w sprzedaży nieruchomości jest na jesieni — od września do początków grudnia, na drugim miejscu jest okres od marca do końca kwietnia i początki czerwca. Styczeń i luty są tradycyjnie najgorsze w budownictwie, ze względu na złe warunki pogodowe, i w sprzedaży mieszkań. Wszyscy, którzy chcieli kupić mieszkanie, najczęściej robili to na koniec roku, ze względu na odpisy podatkowe — mówi Jarosław Skoczeń. Marcin Krasoń, analityk rynku nieruchomości Home Broker, dodaje, że w 2017 r. na 15 deweloperów, których sprzedaż analizował, 14 miało najlepszy wynik w drugiej połowie roku. Dla dziesięciu najlepszy był czwarty kwartał, a dla czterech — trzeci.

— Podobnie zresztą prezentują się wyniki finansowe, które są ze sprzedażą skorelowane. Aby jak najbardziej wyśrubować wyniki roczne, firmy w końcówce roku kładą bardzo duży nacisk na sprzedaż. Uruchamiają promocje, kampanie marketingowe i nieco silniej walczą o klienta. Z drugiej strony, ze względu na pogodę, wiele budów kończy się przed zimą, pod koniec roku następuje więc oddanie mieszkania do użytkowania i przekazanie kluczy nowym właścicielom — mówi Marcin Krasoń .

OKIEM EKSPERTA

Nie taki wynik straszny…

MATEUSZ MUCHA, menedżer w Navigator DM

Ze względu na zasady rachunkowości deweloperzy rozpoznają przychody z mieszkań dopiero po ich przekazaniu finalnemu odbiorcy, czyli po zakończeniu inwestycji, a więc przeważnie w trzecim albo czwartym kwartale roku kalendarzowego. Spółka poinformowała, że potencjał rozpoznań na 2018 r. to 973 lokale, a według stanu na koniec marca 2018 r. z puli tej sprzedanych i zarezerwowanych jest 728 lokali. Potencjał rozpoznań na 2018 r. jest o 50 proc. większy od liczby lokali rozpoznanych w wynikach 2017 r., co pozwala prognozować znaczący wzrost przychodów przy utrzymaniu bardzo wysokiej rentowności w 2018 r. Grupa przekazywać będzie kolejne etapy wysokomarżowej inwestycji Lokum Victoria.

5 proc. kupujących to cudzoziemcy, m.in. z Ukrainy, Włoch — mówi Bartosz Kuźniar.

Weź udział w warsztacie "Ochrona interesu dewelopera", 27 czerwca 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Lokum Deweloper nie składa broni