Londyn: rośnie jakość połączeń
PRZEWOŹNIK NAGRADZA: Osoby często latające liniami British Airways mogą uczestniczyć w programie frequent flyer Executive Club. Umożliwia on m.in. gromadzenie mil zamiennych na loty oraz możliwość zajmowania ulubionego miejsca w samolocie — opowiada Katarzyna Miler-Matuszewska z British Airways. fot. Małgorzata Pstrągowska
Na rynku działa wielu przewoźników, którzy oferują przejazdy do Londynu. Duża konkurencja między firmami obsługującymi tę trasę wpłynęła pozytywnie na jakość połączeń. Najbardziej poprawił się standard przejazdów autokarowych.
Jeszcze rok temu jednym z najbardziej popularnych środków transportu do Londynu był autokar. Od czasu, gdy w UE zlikwidowano sklepy wolnocłowe, spadło zainteresowanie tym środkiem transportu. Szczególnie popularne były sklepy, które odwiedzali turyści płynący promem do portu w Dover.
Autokar jest najtańszym środkiem transportu do stolicy Wielkiej Brytanii. Z każdego większego miasta Polski do Londynu codziennie odjeżdża kilka autobusów. Bilet w obie strony kosztuje od 400 do 500 zł. Coraz więcej autokarów wyposażonych jest w telefon.
Przejazd autokarem wraz z przeprawą promem trwa średnio dwadzieścia dwie godziny.
Przez Berlin lub Kolonię
Mało osób decyduje się na podróż do Londynu koleją. Trasa do stolicy Wielkiej Brytanii wiedzie najczęściej przez Berlin lub Kolonię i Brukselę. Do Niemiec jedzie się pociągiem obsługiwanym przez PKP. Resztę trasy do Londynu obsługuje już jednak Deutsche Bahn. Biznesmenów, którzy udadzą się w taką podróż, czeka dwu-, cztero- godzinny postój na dworcu w Berlinie i blisko godzinny w Brukseli. Podróżujący do Londynu w wagonach obsługiwanych przez Deu- tsche Bahn mogą wykupić bilet w klasie biznes. Na trasie kursują również wagony z kuszetkami.
Biznesmeni, którzy zdecydowaliby się na dojazd do Londynu koleją, muszą być przygotowani na spędzenie, w zależności od miasta z którego wyruszają, około osiemnastu godzin w pociągu. Bilet do stolicy Wielkiej Brytanii kosztuje ponad 900 zł.
Codziennie z każdego polskiego miasta w kierunku Londynu odjeżdżają średnio dwa pociągi.
Samolotem krócej
Najszybciej do stolicy Wielkiej Brytanii można dotrzeć samolotem LOT-u lub British Airways. Obaj przewoźnicy oferują łączone połączenia (tzw. code-share) z Warszawy, Gdańska i Krakowa.
— Każdy pasażer, który kupi bilet z Warszawy do Londynu, w zależności od godziny odlotu poleci samolotem LOT-u lub British Airways — tłumaczy Katarzyna Miler- -Matuszewska z British Airways.
Z Warszawy na jedno z najwiekszych lotnisk w Europie — Heathrow, codziennie wylatują trzy samoloty LOT-u i dwa British Airways.
— Coraz większą popularnością cieszą się loty z Gdańska na londyńskie lotnisko Gatwick, dokąd trzy razy w tygodniu wylatują samolotu British Airways. Z Krakowa codzienne do Anglii odlatują maszyny PLL LOT. Te dwa połączenia także podlegają zasadzie code-share. Obaj przewoźnicy sprzedają bilety na wyloty z Krakowa i Gdańska — podkreśla Katarzyna Miler-Matuszewska
Najtańszy bilet w obie strony na tej trasie kosztuje 1353 zł. Na bilet w klasie biznes trzeba jednak przeznaczyć 4239 zł. Opłata lotniskowa na wszystkich lotniskach w Wielkiej Brytanii wynosi 74 USD.