LOT chce zwolnić 300 osób

opublikowano: 30-12-2020, 17:25

Narodowy przewoźnik wysłał do pracowników list, w którym zapowiada redukcję do 300 osób z personelu naziemnego i latającego.

Dziś zarząd LOT-u poinformował o planach zwolnienia do 300 pracowników personelu naziemnego oraz pilotów i stewardes. Ma do nich dojść w pierwszej połowie przyszłego roku.

Zarząd listy pisze

Zarząd wysłał do pracowników list i zapowiedział na najbliższy poniedziałek spotkanie online, w którym przedstawi szczegóły, a do związków zawodowych skierował zaproszenie na rozmowy we wtorek 5 stycznia. Zarząd przewiduje, że uzgodnienie regulaminu zwolnień i ustalenie kryteriów doboru osób, z którymi rozwiąże umowy, potrwa do końca lutego. Obiecuje wspierać osoby odchodzące z LOT, a pracownicy, którzy mieli zmniejszony wymiar etatu, otrzymają odprawę i odszkodowanie odpowiadające pełnemu wymiarowi.

- LOT utrzyma większość zespołu, a ograniczenie etatów, na tle branży, jest niewielkie. Osiągnęliśmy to przede wszystkim dzięki wynegocjowaniu znaczących ustępstw ze strony zagranicznych leasingodawców finansujących samoloty. Poczynione oszczędności pozwalają na ochronę miejsc pracy – mówi Krzysztof Moczulski, rzecznik LOT-u.

Na koniec 2019 r. LOT zatrudniał 304 osoby personelu latającego, 562 osoby personelu pokładowego, a łącznie w kraju 1,6 tys. pracowników, jak wynika ze sprawozdania finansowego spółki.

Wyjątek od reguły

LOT dotychczas nie zwalniał. W przypadku osób zatrudnionych na B2B zmniejszył natomiast tzw. pensum pilotów (do 15 h) i stewardes (22,5 h), a w przypadku pracowników na umowach o pracę do 20 h dla pilotów i 50 proc. wymiaru etatów dla stewardes.

Tuż przed świętami LOT dostał zgodę Komisji Europejskiej na zaplanowaną przez rząd pomoc: 1,8 mld zł pożyczki z PFR i podniesienie kapitału o 1,1 mld zł. W 2019 r. linia przewiozła rekordowe 10 mln pasażerów i miała 7,4 mld zł przychodu i 68,9 mln zł zysku netto.

Wszyscy tną

Pandemia koronawirusa wywołała największy w historii kryzys w branży lotniczej. Ruch lotniczy spadł w tym roku o ponad 60 proc. i powróci do stanu sprzed COVID-19 za 3-4 lata. Branża straci netto 118 mld USD, a do 2022 r. nie wyjdzie na plus, przewiduje IATA. W tym roku linie lotnicze otrzymały 173 mld USD pomocy publicznej. Pracę straciło 1 mln osób, a w najbliższych latach może ich być nawet 25 mln, z czego 6-7 mln w Europie. Przykładowo, American Airlines zredukowały 19 tys. etatów, British Airways 12 tys., Ryanair 3 tys., Lufthansa 28 tys., Air France 7,5 tys., SAS 5 tys., a KLM – w tym roku – 4,5 tys. Pomoc publiczna, którą otrzymały zagraniczne linie lotnicze, jest zwykle dużo wyższa niż planowana dla LOT-u. Lufthansa dostała 9 mld EUR, Air France 7 mld EUR, British Airways 300 mln GBP, a Qatar Airways 2 mld USD. Mniejsi przewoźnicy otrzymali niższą pomoc: czeskie CSA 90,5 mln EUR, rumuńskie Tarom i Blue Air 130 mln EUR, AirBaltic 250 mln EUR, a Croatia Airlines 100 mln USD.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane