Lot na Podlasie

W regionie nie będzie dużego lotniska, ale prawie jednocześnie powstaną dwa mniejsze.

Pomysły stworzenia regionalnego portu lotniczego w województwie podlaskim pojawiały się od dawna. W pewnym czasie były nawet duże szanse na powstanie takiego portu. W unijnej perspektywie finansowej na lata 2007-13 planowano budowę lotniska w gminie Tykocin. Miała być sfinansowana głównie właśnie za pieniądze unijne. Zapewniono już nawet na ten cel 493 mln zł. Pozytywną decyzję środowiskową Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska uchylił jednak jego generalny zwierzchnik. Było to w 2011 r. I tak nie zdołano by wyznaczyć innej lokalizacji, uzyskać wymaganych dokumentów i rozliczyć przedsięwzięcie do 2015 r.

Zobacz więcej

BLIŻEJ EUROPY: Z lotniska w Białymstoku będą mogły startować samoloty o zasięgu około 1,5-2 tys. km, czyli potencjalnie latające do dużej części europejskich stolic — mówi Tadeusz Truskolaski, prezydent miasta. Fot. ARC

— Możliwości realizacji regionalnego lotniska zakończyły się wraz z unijnym budżetem na lata 2007-13, ponieważ w kolejnych latach Unia Europejska nie przekazywała już pieniędzy na budowę takich portów — informuje Tadeusz Truskolaski, prezydent Białegostoku. Nie oznacza to jednak, że marzenia o lotnisku zupełnie na Podlasiu zarzucono. Zmieniła się skala, ale za to będą aż dwie inwestycje realizowane niemal równocześnie. Trawiaste lotnisko sportowe z nieużywanym pasem betonowym na białostockich Krywlanach (korzystają z niego głównie miejscowy Aeroklub i Straż Graniczna) zyska dwa pasy startowe — utwardzony, długi na 1350 m i trawiasty — na 840 m. Powstaną tam też drogi kołowania, płyty postojowe, płyta do zawracania samolotów,lądowisko dla spadochroniarzy. Po modernizacji port będzie mógł obsługiwać samoloty przewożące do 50 osób.

— Z tego lotniska będą mogły startować samoloty o zasięgu około 1,5-2 tys. km, czyli potencjalnie latające do dużej części europejskich stolic. Liczymy, że uda się zachęcić do jego wykorzystania przewoźników, ale raczej nie będzie to więcej niż 2-3 połączenia — wyjaśnia Tadeusz Truskolaski.

Wartość inwestycji, która będzie realizowana w porozumieniu z Aeroklubem Polskim, to 31 mln zł (część wyłoży miasto, część zadeklarował marszałek województwa). Zarządzaniem zajmie się spółka celowa Aeroklubu i miasto nie będzie za to płaciło. Ewentualny wkład finansowy samorządu może być konieczny po negocjacjach z potencjalnym przewoźnikiem. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to pierwsze samoloty będą mogłylatać z Krywlan pod koniec 2018 r. Do listopada 2018 r. ma być także gotowe lotnisko w Suwałkach. Tam — również na sportowym lotnisku, użytkowanym do niedawna przez miejscowy Aeroklub (przestał istnieć) — zaplanowano budowę 1320-metrowego pasa startowego z infrastrukturą. Także tam będą mogły lądować niewielkie samoloty. Koszt inwestycji to 15-16 mln zł, z czego 10 mln zł da fabryka mebli Forte, która od ponad 20 lat ma zakład w tej gminie. — W Suwałkach powstaje jedna z największych w Europie fabryk mebli wraz z oddziałem produkującym płyty wiórowe. Docelowa produkcja w tamtejszych naszych fabrykach przekroczy wartość 200 milionów euro. Urządzenia, jakie tam zainstalowaliśmy lub będą uruchamiane, są bardzo wydajne, ale i bardzo kosztowne. Nie możemy sobie pozwolić na przestoje. To jeden z powodów naszego zaangażowania w otwarcie lotniska w Suwałkach. Musimy zapewnić szybką dostawę niezbędnych części zamiennych lub natychmiastowy przyjazd specjalistów. Poza tym komunikacja lotnicza pozwoli na łatwe podejmowanie klientów. Lotnisko będzie mogło przyjmować małe samoloty pasażerskie w komunikacji czarterowej lub regularnej, a nie tylko kilkumiejscowe samoloty biznesowe — wyjaśnia Maciej Formanowicz, prezes Forte. Oba podlaskie lotniska będą miały klasę tzw. ograniczonej certyfikacji. Podobnych ma powstać w całej Polsce około 20. Od lipca 2016 r. działa na Podlasiu także małe lotnisko firmy Ponar w Narwi.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Fabisiak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Samorządy / Lot na Podlasie