Lotnisko we Wrocławiu rośnie dla wojska

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2023-08-23 20:00

350 mln zł inwestycji w rozbudowę portu pozwoli zwiększyć liczbę pasażerów i wykonywać w nim operacje wojskowe.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak się zmieni powierzchnia operacyjna portu
  • jak urośnie terminal
  • kiedy powstaną nowe elementy lotniska
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W tym roku rozpoczną się prace przy rozbudowie Portu Lotniczego Wrocław. Cała inwestycja pochłonie 350 mln zł. To największy polski projekt dofinansowany (w 50 proc.) z unijnego programu dla sektora transportu „Łącząc Europę” na lata 2021-27. Celem inwestycji jest zwiększenie możliwości operacyjnych portu na potrzeby wojska.

Pod koniec roku rozpocznie się budowa płyty postojowej, która będzie lustrzanym odbiciem istniejącej przy terminalu pasażerskim. Powstanie 12 miejsc dla samolotów kodu C (np. Airbus 320 i Boeing 737). Dzięki temu na lotnisku będzie dodatkowe niezależne miejsce postojowe dla największych maszyn wojskowych, cargo i pasażerskich (np. C-5 Galaxy i Boeing 747 Jumbo Jet). W II kw. 2024 r. rozpocznie się budowa drogi szybkiego zjazdu umożliwiającej sprawniejsze opuszczenie drogi startowej, co skróci operacje lotnicze, a także równoległej drogi kołowania, co pozwoli na manewry samolotów wojskowych bez wstrzymywania ruchu pasażerskiego. Rok później, w II kw. 2025 r., zostanie przebudowana droga kołowania, dzięki czemu samoloty będą mogły startować z obu kierunków. Wystartuje też budowa płyty do odladzania samolotów, co umożliwi odladzanie czterech maszyn jednocześnie.

W planach jest także rozbudowa terminala.

– Liczba pasażerów cały czas wzrasta. Wiemy już, że w tym roku obsłużymy rekordowe 3,9 mln osób, i liczymy, że w kolejnych latach będziemy nadal rosnąć. Rozbudowa terminala jest więc koniecznością – mówi Przemysław Myszakowski, wiceprezes Portu Lotniczego Wrocław.

Docelowo nowy terminal będzie mógł obsłużyć nawet 10 mln pasażerów rocznie. Rozbudowa planowana jest w dwóch etapach przewidzianych na lata 2026-28 i 2033-35.

W pierwszym etapie powierzchnia terminala zwiększy się o prawie 60 proc. Od strony zachodniej i wschodniej hala poszerzy się o 75 m i powstaną trzy dodatkowe mosty z rękawami od strony płyty lotniska, przybędzie stanowisk check-in, gate’ów w strefie Schengen i non-Schengen, powiększy się hala odbioru bagażu. Planowana jest także budowa wieży kontroli statków powietrznych na płytach postojowych.

W drugim etapie terminal powiększy się o pirs długości 165 m w formie dwukondygnacyjnego budynku z czterema dodatkowymi mostami z czterema rękawami i strefą trzech bus gate’ów, gate’ami i powierzchnią komercyjną. Powstanie też pięciokondygnacyjny parking na prawie 600 samochodów, który zrekompensuje miejsca zlikwidowane na parkingu naziemnym.