Lotos dostarcza asfalt

PAP
opublikowano: 2007-07-25 13:32

LOTOS Asfalt, spółka wchodząca w skład grupy kapitałowej LOTOS, dostarczył już 11 tysięcy ton wysokiej jakości asfaltu na budowę autostrady A1.

Spółka w maksymalnym stopniu  wykorzystuje sezon letnich budów oraz remontów drogowych. Na budowane odcinki autostrad A2 (Poznań-Konin) oraz A-4 (Kraków-Katowice) dostarcza również asfalty modyfikowane, charakteryzujące się przede wszystkim zwiększoną odpornością na wszelkiego rodzaju deformacje.

Zgodnie z rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2007
-2015, począwszy od 2008 r., znacznemu przyspieszeniu ulegnie budowa autostrad w Polsce. W ramach programu planowana jest m.in. realizacja trzeciego odcinka autostrady A-1 (Nowe Marzy-Toruń, Toruń-Stryków, Pyrzowice-Maciejów), gdzie LOTOS Asfalt również planuje dostarczać swoje produkty.

Dzięki unowocześnieniu produkcji oraz wprowadzeniu do oferty nowych rodzajów asfaltów LOTOS osiągnął pozycję lidera krajowego rynku.

W samym 2006 r. klientom w Polsce i zagranicą LOTOS Asfalt sprzedał prawie 800 tys. ton asfaltów. To o ponad 250 tys. ton więcej niż dwa lata temu. Bieżący rok ma zamknąć się sprzedażą na poziomie miliona ton w Polsce i w eksporcie. LOTOS szacuje, że cały krajowy rynek asfaltów wynosi ponad 1,4 mln ton produktów rocznie.

- Mało kto wie, że pod względem wielkości sprzedaży asfaltów jesteśmy szóstą firmą w całej Europie - podkreśla Krzysztof Brygała, prezes LOTOS Asfalt - W 2006 r. eksport z naszych centrów dystrybucyjnych w Jaśle i Czechowicach wzrósł pięciokrotnie w stosunku do 2005 r. Wysokiej jakość asfalty z LOTOSU trafiły między innymi do Niemiec, Austrii, Ukrainy, Czech, Węgier, Słowacji i Rumunii.

Dzięki realizacji Programu Kompleksowego Rozwoju Technicznego Grupy LOTOS rafineria w Gdańsku zwiększy znacznie podaż wysokiej jakości asfaltów. W 2012 r. spółka pragnie produkować nawet 1,3 mln ton asfaltów. Zwiększa to dostępność produktów tak potrzebnych do rozbudowy krajowej infrastruktury drogowej m.in. pod kątem organizowanych w Polsce i na Ukrainie finałów mistrzostw Europy w piłce nożnej.

W ubiegłym roku spółka LOTOS Asfalt otrzymała medal XII. Międzynarodowych Targów Budownictwa Drogowego Autostrada Polska, które odbyły się w Kielcach. Firmę wyróżniono za drogową emulsję asfaltową Jasbit K3 60 SS. Emulsja została opracowana zgodnie z potrzebami polskiego drogownictwa w zakresie modernizacji nawierzchni asfaltowych. Jasbit K3 60 SS jest produktem ekologicznym, posiadającym Aprobatę Techniczną Instytutu Badawczego Dróg i Mostów.

Dotychczas wszystkie tego typu emulsje asfaltowe produkowano w Polsce z importowanych asfaltów,  powstałych na bazie tzw. rop wenezuelskich. W 2005 r. LOTOS Asfalt jako pierwsza firma w Polsce wyprodukował emulsje na bazie asfaltu pochodzącego z gdańskiej rafinerii. Pozwoliło to zastąpić surowiec importowany krajowym.

Spółka LOTOS Asfalt powstała w kwietniu 2004 r., w czerwcu tego samego roku firma przejęła pracowników i aktywa asfaltowe rafinerii w Jaśle, a w lipcu 2005 r. kupiła wydział asfaltowy dawnej rafinerii w Czechowicach. Spółka dysponuje aktualnie trzema ośrodkami produkcyjnymi: w Gdańsku, Jaśle i Czechowicach. Do klientów
w Polsce i zagranicą trafiają produkowane w nich asfalty drogowe klasyczne
i modyfikowane, asfalty przemysłowe, a także emulsje oraz specyfiki asfaltowe.

Asfalty z LOTOSU stosowane są m.in. przy budowie największych autostrad w Polsce - m.in. A-1, A-2 i A-4. Wiele dróg krajowych, np. DK-1 odc. Bielsko-Biała - Cieszyn oraz odc. Skoczów - Cieszyn; obwodnica Otmuchowa, "Średnicówka" w Katowicach, czy "Zakopianka" modernizowanych jest z wykorzystaniem asfaltów produkowanych przez LOTOS Asfalt.