Łowcy biznesu mają 100 mln zł

Marta Bellon
26-10-2011, 00:00

Taką kwotę inwestorzy zaangażowani w program spółki Secus Wsparcie Biznesu chcą zainwestować w młode, innowacyjne firmy

Ponad 120 aniołów biznesu, inwestorów instytucjonalnych oraz przedsiębiorców zaangażowanych w projekt „Łowcy Biznesu” spółki Secus Wsparcie Biznesu zamierza wesprzeć rozwój przedsiębiorczości w Polsce.

Kasa i know-how

Na inwestycje w mikro-, małe i średnie firmy chcą wydać ponad 100 mln zł. Zamierzają pomóc młodym i innowacyjnym przedsiębiorcom, w tym także start- -upom, w pozyskaniu know-how i kapitału na rozwój. — Otrzymaliśmy deklaracje od 120 inwestorów indywidualnych, a także funduszy venture capital i rozwiniętych przedsiębiorstw gotowych zainwestować ponad 100 mln zł w ciekawe i perspektywiczne projekty biznesowe. Dzięki Secus Wsparcie Biznesu powstał mechanizm, który zdecydowanie ułatwił kontakt przedsiębiorcom poszukującym kapitału na dalszy rozwój z inwestorami szukającymi innowacyjnych i obiecujących polskich małych firm — mówi Grzegorz Pędras, prezes spółki Secus Wsparcie Biznesu. — Promocja inwestycji w małe i średnie przedsiębiorstwa oraz kojarzenie przedsiębiorców z inwestorami to nasze zadanie przewodnie. Nasi inwestorzy to, oprócz aniołów biznesu, również fundusze venture capital i private equity, działające na polskim rynku, oraz średnie firmy, które mają nadwyżki finansowe i chciałyby zainwestować je w ciekawe projekty ze swoich branż — dodaje Robert Bieleń, wiceprezes spółki. Program „Łowcy Biznesu” ruszył 1,5 roku temu. Do tej pory zgłosiło się do niego ponad 200 start-upów oraz małych i średnich firm, m.in. z branż: IT, ICT, energii odnawialnej oraz firm handlowych i produkcyjnych, poszukujących kapitału i merytorycznego wsparcia.

Twarzą w twarz

W połowie listopada Secus wystartuje z cyklem bezpośrednich spotkań przedsiębiorców z inwestorami, czyli tzw. Road Show, w trakcie których zgłoszone projekty zostaną zaprezentowane inwestorom. — Jesteśmy już po trzech takich pilotażowych spotkaniach. W najbliższych miesiącach zamierzamy zorganizować kolejne 24. Zaczynamy w listopadzie i będziemy je kontynuować również w przyszłym roku. W ich trakcie przedsiębiorcy z sektora MSP i start- -upy będą mogły zapoznać inwestorów ze swoimi projektami. Będą przedstawiać je w trakcie kilkunastominutowych prezentacji, potem nastąpią rozmowy w kuluarach. — Inwestorzy będą mogli zweryfikować projekty i poznać kadrę zarządzającą, a następnie podjąć decyzję, czy są zainteresowani projektem i czy chcą się w niego zaangażować — wyjaśnia Robert Bieleń. Spotkania odbędą się w Warszawie, Katowicach, Poznaniu, we Wrocławiu i w Krakowie. Lista uczestników programu jest nadal otwarta. — Wciąż zachęcamy pomysłodawców, by zapisywali się do projektu. Czekamy na kolejne firmy i kolejnych inwestorów. Chcemy wybrać z całej tej masy najlepsze pomysły. Największe szanse na zainteresowanie inwestorów mają przedsiębiorcy, którzy będą potrafili przedstawić, że mają dobry produkt i znajdą na niego klientów, oraz ci, którzy udowodnią, że będą potrafili utrzymać się na rynku i rywalizować z konkurencją. Ważny jest też zespół — muszą tworzyć go ludzie gotowi do zarządzania tym biznesem. Produkt, rynek, konkurencja i czynnik ludzki to najważniejsze kryteria, decydujące o powodzeniu projektu — tłumaczy Robert Bieleń. Inwestorzy zapewniają, że pomysłodawcy mogą liczyć nie tylko na ich kapitał, ale również osobiste zaangażowanie w projekt — dzielenie się doświadczeniem i siecią kontaktów biznesowych. Więcej informacji na temat projektu i formularze zgłoszeniowe można znaleźć na stronie: www.lowcybiznesu.pl

Anioły biznesu w Polsce i na świecie

Według danych European Business Angels Network, anioły biznesu najchętniej inwestują w projekty z branży ICT, tzw. sektorów kreatywnych (media, reklama) i biotechnologii. Te trzy sektory w 2009 r. przyciągnęły 54 proc. kapitału zainwestowanego poprzez sieci anielskie i stanowiły 56 proc. liczby wszystkich sfinansowanych projektów. W ciągu ostatniej dekady liczba sieci aniołów biznesu w Europie wzrosła ze 132 do 396. Skupiają one 75 tys. inwestorów. National Business Angels Association szacuje, że w Stanach Zjednoczonych działa łącznie 260 tys. aniołów, a w Europie — 75 tys. Ich inwestycje w 2009 r. wyniosły 17,7 mld EUR w Stanach Zjednoczonych, w Europie — 3-5 mld EUR. Rynek aniołów biznesu jest znacznie sprawniejszy w finansowaniu bardzo wczesnych faz rozwoju niż rynek formalny, czyli fundusze venture. W 2009 r. w Europie w fazę seed fundusze zainwestowały ok. 4 mld EUR w 615 firm, a w USA — 1,7 mld EUR w 312 firm. Najwięcej pieniędzy na finansowanie start-upów przeznaczają: Wielka Brytania (395 mln EUR), Niemcy (388 mln EUR) i Francja (338 mln EUR).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Łowcy biznesu mają 100 mln zł