Lufthansa i GE nadlatują z projektem za 250 mln EUR

Inwestor już zaprasza na konferencję o zakładzie w Środzie Śląskiej, choć protesty mieszkańców wciąż trwają.

5 grudnia Xeos, joint venture firm Lufthansa i GE, ogłosi wartą 250 mln EUR inwestycję w Środzie Śląskiej w zakład serwisowania silników lotniczych, w którym ma pracować 600 osób — wynika z informacji „PB”. Zaproszenia na konferencję z udziałem wicepremiera Mateusza Morawieckiego zostały już rozesłane. Do tego czasu Xeos dostanie decyzję Komisji Europejskiej w sprawie pomocy publicznej. Zwolnienia podatkowe w specjalnej strefie ekonomicznej i grant od rządu będą miały wartość wyższą niż 50 mln EUR, dlatego zgoda Brukseli jest konieczna.

JUŻ PISALIŚMY: „PB” z 17.11.2016 r.
Wyświetl galerię [1/2]

JUŻ PISALIŚMY: „PB” z 17.11.2016 r.

Nie i już

„PB” poinformował o planach Xeosa w połowie listopada. Eksperci lotniczy chwalili inwestycję jako unikatowy i bardzo wartościowy projekt. Jednak okoliczni mieszkańcy protestowali. Lokalne władze starają się przekonać ich do inwestycji. — 15 i 16 listopada odbyły się konsultacje z mieszkańcami Juszczyna, Komornik i Świętego, trzech miejscowości położonych najbliżej potencjalnej inwestycji. Burmistrz i starosta zaprosili zainteresowanych do wzięcia udziału w wyjazdach do Arnstadt. Zgłosiło się niecałe 70 osób, pierwsza, 15-osobowa grupa była w Niemczech w ostatni piątek — relacjonuje Marta Wilczyńska, asystentka burmistrza Środy Śląskiej. W Arnstadt pod Erfurtem Lufthansa ma zbudowane w 2007 r. we współpracy z innym producentem silników lotniczych, firmą Rolls-Royce, centrum serwisowe zatrudniające 500 osób. Mieszkańcy mogą się przekonać, czy taki zakład jest hałaśliwy i szkodzi środowisku. Zawiązane przez protestujących Stowarzyszenie Ekologiczna Wieś podtrzymuje zastrzeżenia. Jego przedstawiciele podkreślają, że podczas wizyty w niemieckim zakładzie nie testowano silnika. Na dodatek niemiecki zakład jest mniejszy — naprawia 200 silników rocznie, w Środzie Śląskiej ma być 400 [tak wpisano w decyzji środowiskowej, w rzeczywistości będzie to 300 silników — przyp. red.]. Wczoraj na drodze krajowej nr 94 stowarzyszenie zorganizowało protest polegający na przechodzeniu po pasach. Złożyło też w ubiegłym tygodniu wniosek do urzędu miejskiego. — Stowarzyszenie chce dołączyć do procesu jako strona — potwierdza Marta Wilczyńska.

Wytrwale do celu

Xeos to joint venture firm Lufthansa Technik i GE, które zawarły umowę w tej sprawie jeszcze w 2015 r. W marcu UOKiK zgodził się na utworzenie przez firmy spółki świadczącej usługi MRO dwóch typów silników lotniczych: GEnx-2B i GE9X produkowanych przez GE, montowanych wyłącznie w boeingach 747-8 i 777-9x, których największym odbiorcą jest Lufthansa. Lufthansa Technik, spółka zależna Lufthansy zajmująca się obsługą techniczną, naprawą i remontami samolotów, ma 51 proc., a GE — 49 proc. Spółka Xeos została zarejestrowana w sierpniu tego roku w Warszawie, w zarządzie zasiadają Beata Stelmach, szefowa GE w Polsce, i Thomas Böttger, dyrektor w Lufthansa Technik.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Inne / Lufthansa i GE nadlatują z projektem za 250 mln EUR