Łukasiewicz chce zrobić rewolucję w e-commerce

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2020-12-17 20:00

E-Pack - inteligentne opakowanie wielokrotnego użytku - ma być eko i dać oszczędności. Sieć badawcza szuka partnera do wdrożenia innowacyjnej technologii.

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • Na czym ma polegać innowacyjność nowego opakowania
  • Jakie korzyści mają płynąć z jego użytkowania
  • Jak projekt oceniają przedsiębiorcy z ecommerce

Szybko rozwijające się sektory wymagają innowacji. Jednym z nich jest w tym roku e-commerce, a zdaniem ekspertów dynamika wzrostu nie wyhamuje znacząco po pandemii. Trzy instytuty z Sieci Badawczej Łukasiewicz: logistyki i magazynowania, mikroelektroniki i fotoniki oraz biopolimerów i włókien chemicznych zapowiadają rewolucyjne rozwiązanie dla branży - inteligentne opakowanie zwrotne.

– W tym roku większość z nas odebrała przesyłkę. Dostałem ostatnio produkt zapakowany w cztery pudła i górę folii zabezpieczającej – musiałem chwilowo żyć z tymi śmieciami. Rozwiązujemy ten problem – zastosowany materiał opakowań nie będzie wymagał dodatkowego zabezpieczenia, poza tym opakowania można wielokrotnie używać do przewożenia produktów o różnych wymiarach [możliwych do przeniesienia przez człowieka – red.] dzięki wewnętrznym podziałkom. Ułatwia to pakowanie i pozwala lepiej wykorzystać przestrzeń, a to przekłada się na optymalizację kosztów. Przyczynimy się też do ograniczenia śladu węglowego – mówi Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Kilka opcji
Kilka opcji
Piotr Dardziński, prezes Sieci Badawczej Łukasiewicz, zachęca do rozmów potencjalnych partnerów biznesowych. Organizacja może licencjonować technologię, sprzedać ją albo wdrażać wspólnie, dzieląc się korzyściami.
Marek Wiśniewski

Kompleksowa technologia

Z technologii e-Pack mają skorzystać operatorzy usługi fulfillment (obsługa logistyczna zamówień przez firmę zewnętrzną), kurierzy, sprzedawcy internetowi oraz platformy sprzedażowe. Zdaniem Piotra Dardzińskiego pozwoli im ona uzyskać przewagę konkurencyjną, ponieważ dostępne już na rynku opakowania wielokrotnego użytku to „zwykłe pudełka i koperty ze skanowaną etykietą”.

– My pracujemy nad wewnętrznymi sensorami, umożliwiającymi bieżącą lokalizację opakowania i kontrolę jego stanu [poprzez mierzenie temperatury, wstrząsów, uszkodzeń - red.], modułem komunikacyjnym wysyłającym te informacje, a także aplikacją pozwalającą na monitorowanie paczki z każdego miejsca – wyjaśnia Piotr Dardziński.

Naukowcy zaprojektują też prototyp wrzutni, czyli punktu zwrotu opakowań. Jak gęsta będzie ich sieć i gdzie będą rozstawione – ustalą z wyłonionym partnerem.

– Powinniśmy ukończyć projekt e-Pack najpóźniej w 2022 r., jednak w obliczu rosnącego zapotrzebowania na przesyłki chcielibyśmy wdrożyć go wcześniej. Tempo zależy m.in. od tego, kiedy znajdziemy partnera biznesowego i jak będzie zaangażowany. Szukamy w Polsce i za granicą – mówi szef Sieci Badawczej Łukasiewicz.

Opłacalna innowacja

Pomysł na e-Pack pojawił się już w ubiegłym roku. Na fali wzrostu sprzedaży internetowej sieć nadała mu wyższy priorytet i w listopadzie rozpoczęła prace.

– Jesteśmy nastawieni na realizację projektów wychodzących od przedsiębiorców – chętnie podejmujemy wyzwania. Czasem jednak wyprzedzamy ich oczekiwania i tak jest w tym przypadku – mówi Piotr Dardziński.

Dlatego projekt wart 5,2 mln zł organizacja finansuje z własnych pieniędzy. Prezes jest przekonany, że inwestycja na siebie zarobi. Kiedy i ile? To będzie zależało od warunków ustalonych z partnerem.

– Jego wydatki i ryzyko będą ograniczone, bo to my opracowujemy technologię i prototyp. Wdrożenie będzie wymagało inwestycji, przedsiębiorca zyska jednak dzięki niej znaczącą przewagę technologiczną i zmniejszy koszty – twierdzi Piotr Dardziński.

Ekologia…

Potencjalni użytkownicy inteligentnych opakowań zwracają szczególną uwagę na dwie kwestie. Jedną z nich jest ekologia.

– To ciekawy pomysł, wpisuje się w ideę gospodarki o obiegu zamkniętym. Powinny się nim zainteresować przede wszystkim firmy kurierskie i sprzedawcy wysyłkowi – komentuje Magdalena Dziczek, członek zarządu Związku Pracodawców Przemysłu Opakowań i Produktów w Opakowaniach EKO-PAK.

Agnieszka Łukawczyk, dyrektor ds. operacji w DHL Express Polska, przyznaje, że rozwiązanie Łukasiewicza wpisuje się w strategię powszechnego wykorzystywania paczek wielokrotnego użytku, która działa już w przypadku przesyłek między producentami. Z wewnętrznego badania firmy wynika, że 90 proc. jej klientów biznesowych spodziewa się wzrostu znaczenia ekologicznych opakowań.

– Konsumenci i organy regulacyjne chcą wprowadzania zielonych rozwiązań. Nasze centrum innowacji pracuje nad tym wspólnie z partnerami technologicznymi. Kładzie nacisk na recykling opakowań, ponowne użycie, kompostowanie i biodegradowalność – mówi Agnieszka Łukawczyk.

– Projekt jest częściowo zbieżny z naszymi celami i potrzebami klientów, którzy coraz częściej pytają o produkty zmniejszające zanieczyszczenie środowiska. Ważne są także możliwości monitorowania i standaryzacji przesyłek. Szukamy na rynku rozwiązań ulepszających nasze usługi, dlatego będziemy uważnie śledzić rozwój e-Packu, koszty jego wdrożenia i efektywność ekonomiczną – deklaruje Małgorzata Markowska, szefowa marketingu w GLS Poland.

… i technologia

Przedstawicielka DHL podkreśla znaczenie narzędzi pozwalających sprawdzać lokalizację i temperaturę przesyłki.

– Tego typu rozwiązania stwarzają nowe możliwości bezpiecznego transportu i dystrybucji artykułów wrażliwych na warunki przechowywania, chociażby w branży farmaceutycznej. Rozwój sieci 5G i internetu rzeczy może zrewolucjonizować sektor przesyłek dostarczanych do placówek ochrony zdrowia. Inteligentne rozwiązania umożliwią odbiorcom monitorowanie stanów magazynowych i reagowanie na zmieniające się zapotrzebowanie w czasie rzeczywistym – wyjaśnia Agnieszka Łukawczyk.

Aleksandra Kubicka, reprezentująca w Polsce Frisbo, platformę łączącą e-sklepy, centra fulfillmentowe i lokalnych kurierów, zwraca uwagę, że branża farmaceutyczna już korzysta z wielorazowych opakowań.

– Sukces zastosowania ich dla produktów konsumenckich będzie zależał od sprawnego systemu zwrotów. O ile centra fulfillment i firmy kurierskie na pewno będą zwolennikami takiego rozwiązania, o tyle końcowy odbiorca paczki może zniechęcić się dodatkowymi kosztami „opakowania premium” lub trudnościami ze zwrotem – uważa Aleksandra Kubicka.

Sprawdź program konferencji online “Digital Marketing”, 24 lutego 2021 >>

Okiem przedsiębiorcy
Kurierzy na cenzurowanym
Rafał Szcześniewski
członek zarządu Omnipacka
Wiele się mówi o zaletach e-commerce, ale zapomina się o ogromnej ilości odpadów powstających w wyniku pakowania. Brak zbędnego wypełnienia umożliwi łatwiejszą i szybszą obsługę paczek. Konsumenci mogliby je od razu rozpakowywać i oddawać opakowanie. Ponadto współdzielenie jest teraz w modzie – w branży już od lat wymieniamy się paletami. Wrzutnie rozwiązują obecny problem z odbiorem opakowań – niektóre firmy wysyłają kurierów do konsumentów, ale to wiąże się z dodatkową emisją spalin.

Jako konsumenta interesuje mnie też system kontroli parametrów przesyłki. Chciałbym wiedzieć, czy moja czekolada jest przewożona w odpowiedniej temperaturze, a porcelana uniknęła wstrząsów. To podstawa do potencjalnych reklamacji, także dla sprzedawców. Na razie muszą się liczyć ze stratami w wyniku zniszczenia części towaru podczas transportu. Dzięki nowemu rozwiązaniu będą mogli rozliczać kurierów z każdego uchybienia. E-pack przyjmie się jak każda innowacja, ludzie lubią nowości. Wprowadzenie go do masowego użytku będzie jednak wymagało czasu.