Magazyny zamieniają się w sklepy

opublikowano: 23-09-2019, 22:00

Od dwóch lat obserwujemy prawdziwy boom na budowę magazynów. Coraz więcej powierzchni zajmują w nich firmy e-commerce

W latach 2017 i 2018 na rynku przybyło 2 mln m kw. powierzchni logistycznych, a całkowite ich zasoby urosły do 16,8 mln m kw. Od 2014 r. handel internetowy jest jednym z głównych motorów napędowych dynamicznego rozwoju rynku magazynowego w Polsce. Dla sprzedających w tym kanale korzyścią jest możliwość działania bez posiadania sieci sklepów, a dla kupujących — dostawa pod drzwi towarów prosto z magazynu. Mówi się o około 25-procentowym udziale tej branży w wykorzystaniu powierzchni magazynów i o tym, że będzie on wzrastał.

Branża e-commerce nie jest w stanie precyzyjnie przewidzieć skali
wzrostów tego sektora. Łatwo może się okazać, że wynajęty magazyn nie
wystarcza. Dlatego w dużym parku logistycznym łatwiej o ekspansję.
Zobacz więcej

NIEPRZEWIDYWALNY ROZWÓJ:

Branża e-commerce nie jest w stanie precyzyjnie przewidzieć skali wzrostów tego sektora. Łatwo może się okazać, że wynajęty magazyn nie wystarcza. Dlatego w dużym parku logistycznym łatwiej o ekspansję. Fot. Bloomberg

— Tak naprawdę trudno precyzyjnie oszacować, jaka część z powierzchni magazynów w Polsce wykorzystywana jest przez e-commerce. Tylko najwięksi najemcy, tacy jak LPP czy H&M, decydują się na wynajem oddzielnych obiektów przeznaczonych na e-commerce. Wyłącznie do obsługi zamówień złożonych w sieci wykorzystują również swoje obiekty centra firm Amazon czy Zalando. Wiele sklepów internetowych nie wynajmuje własnej powierzchni, ale korzysta z usług firm logistycznych i kurierskich, które obsługują w swoich halach także innych klientów. Podobnie wiele sieci handlowych wysyła towary z tego samego magazynu zarówno do swoich sklepów stacjonarnych, jak i realizuje zamówienia ze sklepu internetowego — tłumaczy Kamil Szymański, dyrektor działu powierzchni magazynowych i przemysłowych w firmie doradczej Savills.

Magazyn dla e-handlu

E-commerce nie jest jednorodny. Z jednej strony mamy małych graczy wchodzących dopiero na rynek lub oferujących niszowe produkty, którzy rzadko wynajmują powierzchnie w centrach logistycznych, a z drugiej duże firmy, takie jak np. LPP.

— W przypadku firm o dużej skali działalności szczególnie istotne jest techniczne przystosowanie budynków, m.in. pod względem wysokości czy nośności podłogi, umożliwiające zastosowanie regałów, wprowadzenie rozwiązań automatycznych oraz stworzenie i spełnienie norm tzw. stałych stanowisk pracy. W e-commerce, nawet w przypadku zautomatyzowanych procesów, mamy do czynienia z dużą liczbą pracowników, dlatego kluczową rolę odgrywa przygotowanie odpowiedniej części socjalnej (szatnie czy kantyna) — mówi Piotr Dopierała, dyrektor ds. logistyki LPP.

Piotr Dopierała zwraca też uwagę na optymalizację kosztów budynku związanych z najmem i utrzymaniem, energooszczędność takich elementów jak oświetlenie, ogrzewanie, wentylacja czy klimatyzacja. W przypadku dużych firm szczególnie ważna jest elastyczność i możliwość dostosowania powierzchni do wahań popytu, jak również sama lokalizacja obiektu, zapewniająca dostępność pracowników, oraz dobra komunikacja z terminalami firm kurierskich.

Kurier zamiast ekspedienta

— Optymalna lokalizacja centrów sortowania i terminali, bieżące dostosowywanie obsady i tras kurierskich do posiadanych zleceń, umiejętność dopasowania profilu operacji magazynowych do potrzeb klienta to czynniki, które w znacznej mierze decydują o wydajności operacji i efektywnej obsłudze sektora e-commerce — mówi Michał Rokuszewski, menedżer ds. rozwoju biznesu DHL Parcel Polska, która uruchomiła w ostatnim czasie w pełni zautomatyzowany terminal w Mosznie pod Warszawą.

Tylko w 2018 r. Polacy wysłali ogółem blisko 370 mln paczek, czyli o niemal 30 proc. więcej niż jeszcze dwa lata wcześniej. To efekt rewolucji w segmencie e-commerce. Według analiz, prowadzonych przez DHL Parcel, przesyłki z kategorii e-commerce stanowią około 50-55 proc. całości. Prognozy na najbliższe lata są jeszcze bardziej optymistyczne. Według szacunków na 2021 r. liczba paczek w Polsce może osiągnąć ponad 500 mln rocznie.

Wyzwania dla deweloperów

Oczekiwania najemców z branży e-commerce sprawiają, że zmienia się rola i funkcja magazynów. Przede wszystkim przestają one być już tylko obiektami, w których przechowuje się towary, a coraz częściej są miejscem, w którym powstaje finalny produkt dla klienta końcowego, czyli skompletowana zgodnie z zamówieniem paczka.

65937540-8c2f-11e9-bc42-526af7764f64
Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Do prowadzenia takich operacji konieczne jest dostosowanie magazynu do logistyki sztuki, a nie do logistyki palety, jak to dotychczas najczęściej miało miejsce. Dlatego pojawiają się tu się m.in. wielopoziomowe antresole, które pozwalają efektywniej wykorzystać powierzchnię czy automatyczne regały magazynowe — mówi Piotr Bzowski, Leasing & Development Director P3 Logistic Parks w Polsce.

Zdaniem Michała Białasa, Head of Poland w Accolade (aż 30 proc. klientów tego dewelopera i długoterminowego inwestora w obiekty magazynowe reprezentuje sektor e-commerce), niezmiernie istotna dla klientów z branży e-commerce jest także możliwość ekspansji. Zazwyczaj firmy prowadzące sklepy internetowe same dokładnie nie wiedzą, jak zmieniać się będą ich potrzeby, dlatego deweloperzy magazynowi powinni być otwarci i gotowi do dostosowywania się do oczekiwań klientów i wykazać się elastycznością.

Według Piotra Bzowskiego bardzo ważna jest współpraca między deweloperem a klientem już na etapie projektowania obiektu, co pozwala na wprowadzenie najbardziej efektywnych rozwiązań i dostosowanie magazynu do potrzeb firmy.

— Polski rynek handlu on- -line dynamicznie się rozwija, średnio 20 proc. rocznie. Ten trend w ciągu najbliższych lat powinien się utrzymać, a wartość rynku e-commerce może się nawet podwoić, co pozwoli nam osiągnąć średnią dla Unii Europejskiej. Sklepy internetowe potrzebują średnio trzy razy więcej powierzchni magazynowej niż tradycyjne sieci handlowe, więc zapotrzebowanie jest duże. Popyt dodatkowo generują firmy logistyczne i kurierskie, które obsługują handel online. W naszym przypadku większość nowych umów zawieranych jest z firmami reprezentującymi właśnie te sektory działalności — mówi Agnieszka Góźdź, dyrektor działu sprzedaży w MLP Group.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu