MAŁE FIRMY MAJĄ NIEWIELKI WYBÓR

Arkadiusz Smardz
04-06-1999, 00:00

MAŁE FIRMY MAJĄ NIEWIELKI WYBÓR

Rachunki dla przedsiębiorstw

OPŁACAŁO SIĘ: Paweł Stafiniak, dyrektor finansowy Polskiej Miedzi, zaznacza, że dzięki otworzeniu przez pracowników KGHM rachunków w Cuprum Banku obniżyły się koszty firmy. fot. ARC

Firmy wybierając banki, którym chcą powierzyć prowadzenie operacji finansowych, powinny ocenić warunki prowadzenia ich kont. Małe i średnie firmy mają ograniczony wybór — część banków stawia bowiem ostre warunki dotyczące np. wysokości obrotu na rachunku.

Na atrakcyjność oferty bankowej wpływają wysokość oprocentowania oraz koszty i prowizje za wykonane operacje czy specjalistyczne usługi, przeznaczone np. dla firm z określonego sektora. Istotna ze względu na wysokość pobieranych prowizji jest również liczba placówek na terenie kraju. Dla podmiotów prowadzących transakcje z partnerami spoza Polski, ważna będzie liczba i umiejscowienie banków-korespondentów oraz warunki, na których są prowadzone konta w walutach obcych. Wśród innych kryteriów, jakie trzeba rozważyć, można wymienić możliwość rozliczania wynagrodzeń oraz sposób i szybkość dokonywania płatności.

Szybkie rozliczenia

Ważne jest przy tym, czy bank należy do Krajowej Izby Rozliczeniowej i systemu SWIFT, umożliwiającego błyskawiczne dokonywanie płatności zagranicznych.

Nie bez znaczenia pozostaje też i to, czy bank ma możliwość korzystania z elektronicznego systemu połączeń międzybankowych ELIXIR, gwarantującego natychmiastowe wykonanie operacji krajowych. Bardzo pomocny jest system bankowości elektronicznej typu home-banking, dzięki któremu istnieje możliwość przeprowadzania operacji za pomocą terminalu wprost z siedziby firmy. Do innych, równie istotnych usług należy m.in. możliwość wspólnego zarządzania środkami przedsiębiorstw należących do jednej grupy kapitałowej.

Bank dla Miedzi

Przykładem utworzenia na potrzeby regionu oddzielnego banku może być zainicjowana przez KGHM idea powstania banku branżowego, którego istotnym zadaniem miała być obsługa spółki w zakresie rozliczeń krajowych.

— Powstanie banku związane było z koniecznością reformy przepływów finansowych firmy, czego efektem miało być utworzenie scentralizowanego rachunku bankowego. Równie istotne było zachęcenie ponad 40-tys. załogi do zakładania ROR-ów w nowo tworzonym banku, transport i obsługa kasowa wypłat stawały się po prostu zbyt ryzykowne i drogie — wyjaśnia Paweł Stafiniak, dyrektor finansowy KGHM.

Obecnie Cuprum Bank posiada na terenie zagłębia miedziowego sieć punktów obsługi klienta. Jak twierdzi Jolanta Zielewska z Cuprum Banku, ważnym zamierzeniem twórców tej firmy było pozostawienie części zysków w rękach gmin udziałowców banku oraz oczywiście samego KGHM, który jest właścicielem 26,2 proc. akcji.

Liczy się wielkość

Wybór banku musi być dostosowany do wielkości firmy.

— Pozostawienie nawet kwoty 100 zł gwarantuje obsługę konta, jednak jeśli w ciągu kolejnych 90 dni nie odnotowujemy żadnego ruchu, bank ma prawo do wypowiedzenia umowy. Obecnie prowadzimy rachunki dla 105 tys. podmiotów gospodarczych — podkreśla Marek Szczepański z poznańskiego WBK.

Podmioty gospodarcze małej lub średniej wielkości często mają ograniczony wybór. Wynika to ze stawianych przez niektóre z banków wymagań co do wielkości obrotów na rachunku. Typowym przykładem banku dobierającego sobie w ten sposób klientów jest holenderski ING.

— Nasza oferta skierowana jest tylko do klientów korporacyjnych, których średnie dzienne saldo rachunku bieżącego wynosi w ciągu miesiąca 10 tys. zł, natomiast miesięczne 1 mln zł — tłumaczy Beata Kruczek z ING Barings.

Arkadiusz Smardz

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Arkadiusz Smardz

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / MAŁE FIRMY MAJĄ NIEWIELKI WYBÓR