Małe firmy wolą biura rachunkowe

Robert Szymczak
25-05-2000, 00:00

Małe firmy wolą biura rachunkowe

Pomysł ZUS, aby zmusić płatników do elektronicznego wypełniania i przesyłania dokumentów, wzbudził spore kontrowersje. Duże firmy są zadowolone z takiego rozwiązania. Dla małych będzie to bardzo duży kłopot.

Bogdan Basaj biuro rachunkowe Storno, obsługujące głównie małe firmy

- Z punktu widzenia dużych firm i samego ZUS wprowadzenie Internetu jest dobrym rozwiązaniem. ZUS chciałby koszty obsługi i przetwarzania danych przenieść na płatników składek. Nie będzie to kłopot dla dużych firm, które z reguły mają już zorganizowany system komputerowy i przesyłają raporty elektronicznie.

Jednak w małych firmach — zatrudniających poniżej 10 pracowników — inwestycja w sprzęt o wartości kilku tysięcy złotych jest nie do zrealizowania. Dla wielu z nich jest to po prostu wysokość miesięcznego dochodu. Wprowadzenie takiego rozwiązania powinno być poparte odpowiednim dofinansowaniem z budżetu lub kredytami na preferencyjnych warunkach.

Małgorzata Święcicka dyrektor do spraw pracowniczych Atlas

- Od początku reformy wszystkie dokumenty przekazujemy na płytach CD. Nie wysyłamy ich pocztą elektroniczną (choć istnieje taka możliwość), ponieważ nie mamy pełnego zaufania, że uzyskamy potwierdzenie. Te zaś przychodzą zazwyczaj dopiero po upływie dwóch dni. Gdyby okazało się, że przesyłka do ZUS nie doszła, trzeba byłoby płacić odsetki, które przy tej liczbie pracowników (grupa Atlas zatrudnia 2300 osób) są bardzo wysokie. Obecnie nie gromadzimy żadnych raportów w formie drukowanej.

Halina Dobrowolska naczelnik wydziału kadr i płac w Biurze Finansowo-Księgowym GDF, obsługującym ponad 1 tys. pracowników

- Zaczęliśmy stosować przekazy elektroniczne, gdy tylko pojawiła się taka możliwość. Być może program Płatnik powinien być bardziej elastyczny, ale bez niego nie wyobrażam sobie już pracy przy obsługiwaniu dużej liczby pracowników. Przesyłanie dokumentów do ZUS za pomocą poczty elektronicznej wiele firm może uchronić przed ponoszeniem dodatkowych kosztów, np. zakupu drukarki laserowej, do drukowania dokumentów wymaganych przez ZUS.

Teresa Pluta, główny księgowy ZWMA Henryków

- Jeśli taka nowelizacja ustawy wejdzie w życie, to może okazać się, że koszty zakupu sprzętu będą dość wysokie i naszej firmy nie będzie to stać. Wymogi dużych inwestycji mogą postawić firmę w trudnej sytuacji finansowej. ZUS powinien w jakiś sposób zrefundować przerzucenie części kosztów na płatników.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Robert Szymczak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Małe firmy wolą biura rachunkowe