Małe pojemności rosną w siłę

Wszystko sprzyja małym opakowaniom — marże dla producentów, wygoda dla konsumentów. Tylko ekolodzy narzekają.

Coca-cola w puszcze o pojemności 150 ml obok klasycznej 330 mln, mała Nutella w 50-gramowym słoiku oprócz klasycznej pojemności. To tylko niektóre przykłady, i to z rynku niemieckiego, wielkiego szału, jaki ogarnął producentów, szału proponowania coraz mniejszych porcji produktu — poinformowała agencja prasowa DPA. To właśnie napojowy gigant miał być prekursorem nowego trendu — zaczął od swojego sztandarowego produktu, a teraz wprowadza w pomniejszonej wersji kolejne produkty, bo popyt na mniejsze opakowania rośnie — tłumaczył dziennikarzom agencji rzecznik koncernu. Konsumenci są coraz bardziej mobilni, konsumują w biegu, zwracają uwagę na ilość spożywanego cukru i kalorii, zmniejsza się też rozmiar gospodarstw domowych. To wszystko nakręca zapotrzebowaniena poręczne, małe porcje żywności. To obserwacje nie tylko z rynku niemieckiego — Polacy chcą tego samego.

Zobacz więcej

Fot. Bloomberg

— Sprzedaż wartościowa wody butelkowanej o pojemności poniżej 1 litra wykazała dwucyfrowe tempo wzrostu w okresie skumulowanych 12 miesięcy w porównaniu z analogicznym okresem rok wcześniej. Dzięki temu ten segment zwiększył swoje udziały w kategorii kosztem segmentu opakowań 1,01-2 litry. Wśród mniejszych opakowań do rozwoju segmentu najbardziej przyczynia się butelka 0,5 l, która jest optymalną i poręczną pojemnością do zabrania do szkoły, pracy czy na trening. 17,5 proc. udziału wartościowego tej pojemności stanowi woda dla dzieci, której sprzedaż rośnie w tempie dwucyfrowym. Producenci inwestują w segment dla dzieci, dbając o promocję zdrowych nawyków od najmłodszych lat, a jednocześnie czerpiąc korzyści z tego, że średnia cena takiej wody jest o 50 groszy wyższa od przeciętnej wody butelkowanej o takiej pojemności — mówi Dominika Biszczanik, analityczka Nielsen Polska.

Zyskują też mniejsze soki, także mniejsze trunki z procentami mają się coraz lepiej. — Dominującą pojemnością w kategorii wódka wciąż pozostaje pojemność 0,5 litra z udziałem w sprzedaży na poziomie 44 proc. W 2017 r. do wzrostu całej kategorii w największym stopniu przyczyniła się jednak pojemność 0,1 l, która z roku na rok zyskuje udział w rynku. Wśród podstawowych pojemności ta ostatnia rosła w tempie 13,8 proc. — mówi Joanna Grzywacz, analityczka Nielsen Polska.

Na niemieckim rynku, jak wynika z doniesień DPA, widać nie tylko zmniejszanie pojemności napojów. Dziennikarze agencji podkreślają, że zwycięzcami nowego trendu są też producenci i handel — w przeliczeniu na kilogram czy litr znacznie bardziej opłaca się bowiem kupić większe, a nie mniejsze opakowanie. Ponadto mniejsze oznaczają konieczność szybszego powrotu do sklepu i zakupu kolejnej małej porcji, czyli następnego opakowania. Niemieccy ekolodzy wypominają rodakom, że z roku na rok góra śmieci rośnie, a obecny trend dodatkowo temu sprzyja. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Michalina Szczepańska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Branża spożywcza / Małe pojemności rosną w siłę