Mało kto rozumie znaczenie normy Euro 5

MIB
opublikowano: 2009-10-08 00:00

Castrol ostrzega. Blisko jedna piąta dyspozytorów flot samochodowych jest nieświadoma zmian normy prawnej Euro 5.

Castrol ostrzega. Blisko jedna piąta dyspozytorów flot samochodowych jest nieświadoma zmian normy prawnej Euro 5.

Badanie opublikowane przez firmę Castrol, dostawcę olejów silnikowych i środków smarnych, dowodzi, że 22 proc. menedżerów i dyspozytorów flot jest nieświadomych zmian w normie prawnej Euro 5.

Zmiana, o której mowa weszła w życie, 1 października 2009 r. Badania przeprowadzone wśród menedżerów i dyspozytorów flot samochodowych w Polsce, Wielkiej Brytanii i Szwecji wykazały, że wielu z nich nie zdaje sobie sprawy ze zmian.

— Choć ogólna świadomość Euro 5 jest w Europie dosyć wysoka, niepokoi to, że jeden na pięciu badanych nadal nie wie o zmianach i ich wpływie na biznes — skomentował wyniki badania Marc Lawn, szef marketingu Castrol na Europę i Afrykę.

Badania wykazały, że spośród przebadanych krajów największy poziom świadomości Euro 5 mają menedżerowie flot z Polski (aż 80 proc.), podczas gdy wiedza o zmianach w Szwecji i Wielkiej Brytanii jest dużo niższa — odpowiednio 42 i 35 proc.

44 proc. ankietowanych uważa, że zmiany będą miały bezpośredni wpływ na ich działalność, z czego 39 proc. sądzi, że będą to natychmiastowe zmiany na gorsze, powodujące wzrost kosztów operacyjnych. Ponad 67 proc. polskich menedżerów uznało, że zmiany będą miały negatywny wpływ na ich biznes, w Szwecji takiego zdania było 39 proc. ankietowanych, natomiast w Wielkiej Brytanii — 31 proc.

Wzrost kosztów operacyjnych związanych z koniecznością modernizowania zarządzanych flot i wzrost kosztów związanych z opłatami drogowymi dla pojazdów niespełniających warunków Euro 5 to tylko część z przewidywanych skutków zmian legislacyjnych. 63 proc. respondentów czuje, że zmiany te wywierają na nich presję, by inwestować w zakup nowych pojazdów.

Co dziesiąty respondent uważa, że Euro 5 stwarza jednak warunki do uzyskania przewagi konkurencyjnej, a 25 proc. pozytywnie ocenia jej wprowadzenie. Upusty podatkowe czy redukowanie opłat za autostrady są postrzegane przez ankietowanych jako sposób na zracjonalizowanie zakupu nowej ciężarówki.

W najbliższym czasie można się spodziewać kolejnych zmian legislacyjnych — Euro 6 — które dotyczyć będą konieczności redukcji emisji tlenków azotu o około 80 proc. od 2013 roku.