Castrol ostrzega. Blisko jedna piąta dyspozytorów flot samochodowych jest nieświadoma zmian normy prawnej Euro 5.
Badanie opublikowane przez firmę Castrol, dostawcę olejów silnikowych i środków smarnych, dowodzi, że 22 proc. menedżerów i dyspozytorów flot jest nieświadomych zmian w normie prawnej Euro 5.
Zmiana, o której mowa weszła w życie, 1 października 2009 r. Badania przeprowadzone wśród menedżerów i dyspozytorów flot samochodowych w Polsce, Wielkiej Brytanii i Szwecji wykazały, że wielu z nich nie zdaje sobie sprawy ze zmian.
— Choć ogólna świadomość Euro 5 jest w Europie dosyć wysoka, niepokoi to, że jeden na pięciu badanych nadal nie wie o zmianach i ich wpływie na biznes — skomentował wyniki badania Marc Lawn, szef marketingu Castrol na Europę i Afrykę.
Badania wykazały, że spośród przebadanych krajów największy poziom świadomości Euro 5 mają menedżerowie flot z Polski (aż 80 proc.), podczas gdy wiedza o zmianach w Szwecji i Wielkiej Brytanii jest dużo niższa — odpowiednio 42 i 35 proc.
44 proc. ankietowanych uważa, że zmiany będą miały bezpośredni wpływ na ich działalność, z czego 39 proc. sądzi, że będą to natychmiastowe zmiany na gorsze, powodujące wzrost kosztów operacyjnych. Ponad 67 proc. polskich menedżerów uznało, że zmiany będą miały negatywny wpływ na ich biznes, w Szwecji takiego zdania było 39 proc. ankietowanych, natomiast w Wielkiej Brytanii — 31 proc.
Wzrost kosztów operacyjnych związanych z koniecznością modernizowania zarządzanych flot i wzrost kosztów związanych z opłatami drogowymi dla pojazdów niespełniających warunków Euro 5 to tylko część z przewidywanych skutków zmian legislacyjnych. 63 proc. respondentów czuje, że zmiany te wywierają na nich presję, by inwestować w zakup nowych pojazdów.
Co dziesiąty respondent uważa, że Euro 5 stwarza jednak warunki do uzyskania przewagi konkurencyjnej, a 25 proc. pozytywnie ocenia jej wprowadzenie. Upusty podatkowe czy redukowanie opłat za autostrady są postrzegane przez ankietowanych jako sposób na zracjonalizowanie zakupu nowej ciężarówki.
W najbliższym czasie można się spodziewać kolejnych zmian legislacyjnych — Euro 6 — które dotyczyć będą konieczności redukcji emisji tlenków azotu o około 80 proc. od 2013 roku.