Maluchy podbiją nowe rynki

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2021-01-05 13:53

128 przedsiębiorców poszuka z pomocą dotacji nowych możliwości zaistnienia na rynkach zagranicznych. Dostaną łącznie 50 mln zł.

Przedstawiciele Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) rozstrzygnęli wyniki konkursu dotacyjnego z działania 1.2 programu Polska Wschodnia („Internacjonalizacja MŚP”). Dofinansowanie jest przeznaczone dla firm z pięciu województw: lubelskiego, podkarpackiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego. Nabór był podzielony na dwie rundy. Strumień pieniędzy w wysokości 50 mln zł popłynie do 128 przedsiębiorców. Granty pokryją koszty wprowadzania produktów i usług na nowe rynki zagraniczne.

Wyścig po granty:
Wyścig po granty:
Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP, podkreśla, że konkurs cieszył się największym zainteresowaniem wśród mikro i małych firm.

Do rządowej agencji wpłynęło 238 wniosków, w których firmy ubiegają się łącznie o ponad 101,5 mln zł.

– Tegoroczna edycja konkursu okazała się rekordową pod względem zainteresowania dotacjami wśród przedsiębiorców – mówi Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w PARP.

Dwie rundy

W pierwszej rundzie naboru o wsparcie ubiegało się 56 przedstawicieli biznesu. Złożyli wnioski na łączną kwotę ponad 25 mln zł. Natomiast w drugiej rundzie konkursu startowało 182 przedsiębiorców. Ubiegali się o wsparcie w wysokości ponad 76 mln zł. Z 93 projektów rekomendowanych do dofinansowania w drugiej rundzie najwięcej, bo aż 31, pochodziło z woj. podkarpackiego. Natomiast z woj. lubelskiego, podlaskiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego było to odpowiednio: 23, 17, 13 i 9 przedsięwzięć.

– Konkurs cieszył się szczególnym zainteresowaniem wśród mikro i małych przedsiębiorstw. W drugiej rundzie złożyły one aż 86 proc. wniosków o dofinansowanie. To pokazuje, że ci najmniejsi robili wszystko, żeby przetrwać w czasie pandemii. Dowodem na to jest także rekordowa kwota ponad 100 mln zł, o którą wnioskowały w tym roku przedsiębiorstwa. W ubiegłym roku było to 65 mln zł – podkreśla Arkadiusz Dewódzki.

Każdy przedsiębiorca miał szansę na wsparcie w wysokości 800 tys. zł przy założeniu, że grant pokrywa do 85 proc. wartości projektu.

Jakie produkty będą oferowali beneficjenci na obcych rynkach? Między innymi ekologiczne pieczywo chrupkie BIO wytwarzane z certyfikowanych surowców, meble dla ośrodków oświatowych i placówek usługowych oraz oznakowanie poziome dróg publicznych i prywatnych za pomocą specjalistycznych urządzeń. Inne docenione rozwiązania to aplikacja mobilna do telefonów z wbudowanym lokalizatorem GPS i system prezentacji wyników w obiektach sportowych.

– Otrzymane dofinansowanie przedsiębiorcy mogą przeznaczyć na działania wspomagające wprowadzanie produktów i usług na rynek międzynarodowy. Mogą to być usługi doradcze dotyczące opracowania i przygotowania do wdrożenia nowego modelu biznesowego. Granty pokryją też koszty materiałów reklamowych, szkoleń, tłumaczeń i testów – wyjaśnia Arkadiusz Dewódzki.

Na targi i misje

Dotacje sfinansują również wydatki związane z udziałem przedsiębiorców w międzynarodowych targach, wystawach i misjach gospodarczych, a także dotyczące zakupu środków trwałych niezbędnych do przygotowania firmy do ekspansji. Katalog kosztów kwalifikowanych nie obejmuje nieruchomości oraz wartości niematerialnych i prawnych.

Każdy przedsiębiorca, który ubiegał się o grant, musiał mieć co najmniej jeden wyrób lub usługę z potencjałem do rozwoju na co najmniej jednym nowym rynku zagranicznym.