Marketing opodatkowany

Katarzyna Szafrańska-Blank
16-08-2005, 00:00

Jak opodatkować nagrodę przekazaną zwycięzcy konkursu lub loterii, który jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą (nagroda jest związana z prowadzeniem tej działalności)?

- W praktyce podatkowej czasami pojawia się pogląd, zgodnie z którym nagrody w konkursach lub loteriach przekazywane kontrahentom nie podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym 10-procentowym podatkiem dochodowym od osób fizycznych („pdof“). Zgodnie z tym poglądem nagrodzony kontrahent powinien wykazać wartość nagrody jako przychód z działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Powyższe podejście nie wynika jednakże z przepisów podatkowych. W artykule 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ustawodawca wprowadził co prawda rozróżnienie pomiędzy osobami fizycznymi prowadzącymi działalność gospodarczą a tymi, które działalności takiej nie prowadzą, ale jedynie w odniesieniu do opodatkowania nagród przyznawanych w ramach sprzedaży premiowej. Natomiast w przypadku nagród przewidzianych w ramach konkursów i loterii takie rozróżnienie nie istnieje. Z bezpośredniej analizy przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych można więc wysnuć wniosek, że nagrody w konkursach podlegają opodatkowaniu 10-procentowym podatkiem niezależnie od tego, do kogo konkurs czy loteria są skierowane.

Czy akcje promocyjne, które mają na celu motywowanie pracowników kontrahenta do zwiększonej sprzedaży produktów spółki, mogą dla tejże spółki stanowić koszt uzyskania przychodu? A jeżeli tak, to czy koszty te powinny być zawsze kwalifikowane jako koszty reklamy niepublicznej?

- Akcje promocyjne, które mają na celu motywowanie pracowników kontrahenta do zwiększonej efektywności w zakresie sprzedaży produktów spółki, mogą stanowić koszt uzyskania przychodów, jako że stosunkowo łatwo wykazać ich związek z przychodem uzyskanym przez firmę. Tego rodzaju wydatki — wbrew ogólnie przyjętemu podejściu — nie powinny być w ogóle klasyfikowane jako działania o charakterze reklamowym. Istotą działań reklamowych jest przecież zachęcanie konsumentów do dokonania zakupu poprzez eksponowanie wybranych cech produktu, a także przekazywanie informacji o nim w taki sposób, aby zachęcić konsumenta do jego nabycia. Natomiast celem akcji promocyjnych organizowanych przez spółkę nie jest reklama produktów, lecz intensyfikacja ich sprzedaży przez pracowników kontrahentów. Stanowisko to znajduje poparcie w szeregu ostatnio wydanych interpretacji urzędów skarbowych.

Katarzyna Szafrańska-Blank, dział doradztwa podatkowego PricewaterhouseCoopers

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Szafrańska-Blank

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Marketing opodatkowany