Massmedica działa na rynku od 10 lat. Początkowo jej działalność skupiała się na dystrybucji produktów medycznych jedynie w branży ortopedycznej, ale od czterech lat rozwija także ofertę w segmencie medycyny estetycznej.
– W ubiegłym roku wykonano w Polsce ok. 30 proc. mniej zabiegów ortopedycznych. Mimo to udało nam się przetrwać pandemiczny rok bez większego wpływu na sprzedaż - kiedy notowaliśmy spadki w ortopedii, to rozwijaliśmy dział medycyny estetycznej - mówi Marek Młodzianowski, prezes Massmedica.
W 2019 r. w Polsce założono 94 tys. endoprotez (w tym ponad 60 tys. bioder i 33 tys. kolan), wynika z danych NFZ. Dane za rok 2020 nie są jeszcze dostępne. W trakcie pandemii spółka inwestowała przede wszystkim w rozwój sił sprzedażowych oraz współpracę z dostawcami produktów przeciw starzeniu się. Ich udział stanowi ponad 35 proc. sprzedaży. Pozostałe 65 proc. to ortopedia (dział recon), główny obszar działalności Massmedica. Spółka posiada około 5 proc. udziału w krajowym rynku.
– Spodziewamy się poprawy wyników sprzedażowych działu recon oraz dalszego wzrostu marży, ponieważ udało nam się nawiązać partnerstwo ze światowym liderem na rynku implantów ortopedycznych - Chunli - mówi Marek Młodzianowski.
Chunli to chiński producent implantów ortopedycznych. Spółka jest notowana na giełdzie w Hongkongu, a w 2020 r. jej sprzedaż wyniosła 195 mln USD. Współpraca z Massmediką wiąże się z planami ekspansji Chunli na rynku Unii Europejskiej. Poza wyłączną dystrybucją endoprotez stawu kolanowego i biodrowego chińskiego partnera w Polsce, Massmedica otrzymała prawa do sprzedaży jego implantów na terenie Unii Europejskiej.
– Kontrakt otwiera nam możliwość sprzedaży w całej UE. Choć Polska to duży rynek, to już w samych Niemczech zakłada się ok. trzy razy więcej endoprotez niż u nas. Za 2-3 lata spodziewamy się dobrych wyników ze sprzedaży międzynarodowej - zapowiada Marek Młodzianowski.

Zgodnie z umową Chunli przekaże Massmedice w komis implanty o wartości 1 mln USD. Dodatkowym chiński partner wesprze spółkę dostarczając sprzęt niezbędny do przeprowadzaniu operacji wszczepiania endoprotez.
– Dotychczas możliwość rozwoju naszej sprzedaży była ograniczona zasobami finansowymi, a nie trudnością w pozyskiwaniu kontraktów. Dostarczenie kompletu instrumentów i implantów używanych w trakcie operacji w jednym szpitalu to inwestycja rzędu nawet kilkuset tys. zł. Tymczasem Chunli zapewni nam implanty oraz instrumenty konieczne do wykonania operacji za darmo - tłumaczy Marek Młodzianowski.
Prezes przewiduje, że wygenerowane w ten sposób oszczędności zagwarantują spółce stabilny wzrost na ok. 2-3 lata. Operacje z wykorzystaniem endoprotez Chunli przeprowadzono już w trzech szpitalach w Polsce. W sierpniu spółka zawarła umowę na dostawę 200 kompletów do jednego z Uniwersyteckich Szpitali Klinicznych na południu Polski. Wartość kontraktu to 620 tys. zł.
– Spodziewamy się kolejnych kontraktów, rozpoczęliśmy rozmowy z kilkoma ośrodkami. To długotrwały proces, ponieważ wymaga zapoznania lekarzy z produktem i techniką operacyjną - mówi Marek Młodzianowski.
Zapewnia, że spółka prowadzi też zaawansowane rozmowy ze szpitalami w Hiszpanii, Francji i Danii i do końca roku rozpocznie sprzedaż zagraniczną. Dotychczas Massmedica prowadziła działalność tylko w Polsce.
– Mamy podpisane kontrakty dotyczące dostaw naszych dotychczasowych produktów. Ich łączna wartość to ponad 50 mln zł, a większość jest zawarta na 2 lata. Przekształcamy się z dystrybutora endoprotez w dostarczyciela kompleksowych rozwiązań technologicznych wspomagających zabiegi operacyjne - mówi Marek Młodzianowski.