McLane kupuje Abco i angażuje 100 mln zł

Katarzyna Kozińska
opublikowano: 1998-10-30 00:00

McLane kupuje Abco i angażuje 100 mln zł

Największy amerykański dystrybutor żywności wchodzi na polski rynek

McLane, największy amerykański dystrybutor żywności, przejmie wkrótce od Reynolds Tobacco polską firmę dystrybucyjną Abco. W rozbudowę sieci sprzedaży McLane zainwestuje u nas prawie 101,5 mln zł.

Po rocznych negocjacjach Reynolds Tobacco zgodził się sprzedać amerykańskiej firmie McLane najbardziej znaną na krajowym rynku firmę dystrybucyjną Abco. Prawdopodobnie część udziałów w spółce McLane Polska, która zacznie funkcjonować po sfinalizowaniu umowy przejęcia Abco, obejmie także drugi inwestor. McLane rozmawia w tej sprawie z General Electric Capital. Tom Bayless, dyrektor generalny McLane Polska, nie chce ujawnić finansowych warunków kontraktu z RT. Nie mówi także, jak McLane podzieli się udziałami z GE.

— Mogę powiedzieć tylko, że nasz udział w inwestycji nie ograniczy się do wkładu kapitałowego. Prawdopodobnie zajmiemy się także leasingiem i kupnem samochodów dla McLane — mówi Piotr Hrycaj z GE Capital.

— Na pewno do nas będzie należało zarządzanie siecią dystrybucji — zapewnia Tom Bayless.

Pierwsze sukcesy

McLane na prośbę Reynolds Tobacco zarządza Abco od dwóch lat. W tym czasie przeprowadził niezbędną restrukturyzację firmy.

— W tym roku pierwszy raz od kilku lat Abco będzie się mogło pochwalić zerowym, a nie ujemnym wynikiem finansowym. Od przyszłego roku firma zacznie mieć zyski — zapewnia Tom Bayless.

McLane rozpocznie wkrótce w Warszawie budowę pierwszego z czterech zaplanowanych centrów dystrybucyjnych, do którego firma chce się wprowadzić dokładnie za rok. Na razie Abco wynajmuje magazyny w Warszawie, Gdyni, Zielonej Górze i Rudzie Śląskiej. Za budowę własnych obiektów w tych miastach i kupno 75 samochodów dostawczych inwestor zapłaci od 67,5 mln zł do 97,9 mln zł.

Trafią do 20 tysięcy

Abco dostarcza żywność od producentów czterem tysiącom stałych klientów. Przede wszystkim sklepom, także tym na stacjach benzynowych, ale również hurtowniom. McLane zamierza zwiększyć liczbę odbiorców do ok. 20 tys. Inwestor chce zapewnić klientom pełną obsługę. Nowe magazyny spółki będą przygotowane m.in. do przechowywania żywności mrożonej oraz produktów nieżywnościowych, dzięki czemu firma zwiększy swoją konkurencyjność wobec innych dystrybutorów działających na rynku.

Siła asortymentu

Tom Bayless tłumaczy, że większość z 15 tys. przedsiębiorstw dystrybucyjnych operujących w Polsce, dowozi klientowi znikomą ilość towarów — często tylko jeden asortyment.

— Dostarczamy towar w ciągu 24 godzin. Z centrum sprzedaży najpierw trafia on do jednego z 12 działających w kraju punktów przeładunkowych. Stamtąd, mniejszymi wozami, bezpośrednio do klienta — objaśnia Tom Bayless.

Dyrektor dodaje, że firma zainwestuje także około 3,5 mln zł w nowy system komputerowy, który pozwoli obniżyć koszty dostarczenia zamówienia.

To dopiero początek

McLane nie wyklucza, że w przyszłości kupi w Polsce jeszcze jedną firmę z tej branży. Spółka chce także wejść na rynki Czech, Ukrainy i Rosji.

Spółka dystrybucyjna McLane i jej polski oddział są częścią McLane Group, do której należy także firma consultingowa, spółka produkująca oprogramowanie komputerowe i oddział zajmujący się eksportem i importem. McLane jest jednym z najbardziej znanych dostawców żywności w USA. Obroty roczne dystrybutora — razem z oddziałami w innych krajach — sięgają 800 mln USD (2,8 mld zł).