Czytasz dzięki

Mercator urósł na dostawach rękawiczek

opublikowano: 06-07-2020, 15:10

Kapitalizacja spółki od początku pandemii wzrosła dziesięciokrotnie. W tym tygodniu kurs podbiły nowe umowy.

Są biznesy, które dzięki pandemii koronawirusa przeżywają złote czasy. Wywodzący się z Krakowa Mercator Medical, który produkuje rękawice jednorazowe w Tajlandii i sprzedaje je na całym świecie, za sprawą pandemii bije teraz historyczne rekordy, a jego główny akcjonariusz stał się jednym z najbogatszych Polaków. 

Wiesław Żyznowski, prezes Mercatora mający prawie dwie trzecie jego akcji, na początku tego roku Koronawirusowy multimilioner: Wiesław Żyznowski, prezes Mercatora mający prawie dwie trzecie jego akcji, na początku tego roku kupował je, gdy kurs był poniżej 10 zł. Akcje warte są teraz ponad dziesięć razy więcej, a giełdowy majątek kwalifikuje go na listę 100 najbogatszych Polaków.
Zobacz więcej

Koronawirusowy multimilioner:

Wiesław Żyznowski, prezes Mercatora mający prawie dwie trzecie jego akcji, na początku tego roku Koronawirusowy multimilioner: Wiesław Żyznowski, prezes Mercatora mający prawie dwie trzecie jego akcji, na początku tego roku kupował je, gdy kurs był poniżej 10 zł. Akcje warte są teraz ponad dziesięć razy więcej, a giełdowy majątek kwalifikuje go na listę 100 najbogatszych Polaków. fot. Marek Wiśniewski, Puls Biznesu

Jeszcze w połowie marca za akcję Mercatora płacono 10 zł, a spółka była wyceniana na 100 mln zł. Od tego czasu kurs poszedł w górę o ponad 1000 proc., kapitalizacja sięgnęła prawie 1,2 mld zł, a pakiet Wiesława Żyznowskiego, prezesa i głównego akcjonariusza, jest wart ponad 700 mln zł.

Tylko w poniedziałek kurs rósł momentami o ponad 20 proc. Powód? Komunikaty giełdowe z weekendu o kontraktach na dostawę rękawic do klientów w USA, Australii i Wielkiej Brytanii. Największą nową umowę podpisano z australijskim Unispace Health, które zamówiło rękawice za około 169 mln zł.

Wartość części umów skorygowano w dół, ale większość została zwiększona pod względem wolumenu i cen, co przełożyło się na wzrost portfela zamówień o 264 mln zł. Zawarte w ostatnich miesiącach umowy ze spółkami z grup Unispace i Amnex opiewają na ponad 550 mln zł.

- Umowy dotyczą dostaw kontenerowych z naszej tajskiej fabryki, która cały czas pracuje na pełnych mocach. Cieszy nas korzystna sytuacja rynkowa, w szczególności duży popyt i rosnące ceny - mówi Witold Kruszewski, członek zarządu ds. finansowych.

Baza produkcyjna Mercatora mieści się w Tajlandii, gdzie wytwarzane są rękawice z kauczuku naturalnego i syntetycznego. Spółka w ostatnich latach mocno zainwestowała w rozbudowę fabryki - prawie 120 mln zł poszło na nowe budynki i linie produkcyjne. Dzięki temu jest teraz w stanie produkować miesięcznie około 250 mln par rękawic - cienkich medycznych i grubszych industrialnych. Popyt na nie w ostatnich miesiącach wystrzelił, co w połączeniu z czasowym ograniczeniem mocy przez dominujących na globalnych rynkach producentów z Malezji przełożyło się na wzrost cen.

Tylko w I kw., w którym wpływ pandemicznych zamówień rękawic nie był jeszcze tak duży jak w ostatnich miesiącach, Mercator zwiększył przychody o dwie trzecie rok do roku, generując 20,4 mln zł czystego zysku wobec prawie 3 mln zł straty netto rok wcześniej.

W ubiegłym miesiącu spółka próbowała odkupić od inwestorów giełdowych akcje własne, oferując za nie 54 zł. Celowała w zakup maksymalnie 570 tys., ale znaleźli się chętni do sprzedaży tylko 197 tys.. Podczas poniedziałkowej sesji za akcję Mercatora płacono nawet 117 zł. 

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane