Miasto czeka na otwarcie nowych projektów

Agnieszka Janas
01-06-2004, 00:00

We Wrocławiu przybywa inwestycji w obiekty handlowe. Co ciekawe, wraz z ich budową rośnie zainteresowanie głównymi ulicami.

Stolica Dolnego Śląska cieszy się zainteresowaniem deweloperów, realizujących obiekty handlowe. Wśród nowoczesnych obiektów Cushman & Wakefield Healey & Baker (C&W H&B) wymienia: 6 galerii handlowych (łącznie około 200 tys. mkw.), 2 centra hurtowe (22 tys. mkw.), 2 hipermarkety (15 tys. mkw.) i 3 magazyny handlowe (30 tys. mkw.).

Dodatkowo Świdnicka i Piłsudskiego — główne ulice handlowe miasta — oferują najemcom 20 tys. mkw. powierzchni. To nie wszystko.

— W ciągu najbliższych lat pojawią się nowe obiekty. Trwa budowa Galerii Legnickiej, zapowiadana jest rozbudowa parku handlowego Ikea (dodatkowe 10 tys. mkw. w I fazie) oraz hipermarketu Auchan (kolejne 25 tys. mkw.) na Bielanach. Inwestycję przy obwodnicy miasta planuje King Cross. Na etapie administracyjnym znajduje się projekt realizowany przez spółkę LC Corp — wylicza Marcin Jański z działu powierzchni handlowych C&W H&B, odpowiedzialny za rynek wrocławski.

Wyjście z galerii

Przedstawiciel C&W H&B zwraca uwagę na nową tendencję we Wrocławiu.

— Coraz większym zainteresowaniem najemców cieszą się główne ulice miasta. Dotyczy to nie tylko najpopularniejszej z nich, Świdnickiej, przy której Hennes & Mauritz (H&M), szwedzka sieć odzieżowa, otworzyła niedawno duży sklep. Handlowcy spoglądają także na Piłsudskiego, na której panuje duży ruch pieszy do i z dworca PKP oraz Oławską, łączącą Rynek Starego Miasta z Galerią Dominikańską — wymienia Marcin Jański.

Wśród najemców powierzchni coraz częściej pojawiają się znane sieci handlowe, polepsza się także oferta gastronomiczna.

— Przy Świdnickiej ceny najmu wynoszą 40-45 EUR za mkw. miesięcznie. Tylko nieco taniej jest przy Piłsudskiego — 30-35 EUR za mkw. — dodaje Marcin Jański.

Główne wady lokali przy ulicach to: układ utrudniający funkcjonalną aranżację, zły stan techniczny oraz stosunkowo niewielka powierzchnia poszczególnych obiektów. Sytuacja poprawi się, gdy zrealizowany zostanie obiekt handlowy przez LC Corp. Powstanie on u zbiegu ulic Świdnickiej oraz Powstańców Śląskich, niedaleko Dworca PKP i PKS. Znajdzie się w nim też miejsce na rozrywkę. Powierzchnia obiektu wyniesie 30 tys. mkw. Do ożywienia handlowego ulic miasta przyczyni się także plan rozwoju Wrocławia. Zakłada on, że w ciągu kilku lat część Piłsudskiego i Świdnickiej zostanie zamknięta dla ruchu kołowego, a rolę obwodnicy centrum miasta przejmie ulica Swobodna. Obserwowana jest także zmiana najemców na Rynku Starego Miasta: następuje odpływ działalności handlowej na rzecz gastronomii i usług.

Główne punkty

Największą popularnością we Wrocławiu cieszą się: Galeria Dominikańska (30 tys. mkw.), liczący 120 tys. mkw. węzeł bielański: Centrum Bielany Wrocławskie (Ikea), Auchan, Castorama i Makro, a także Centrum Korona (55 tys. mkw.).

— Stawki czynszów w wiodących obiektach wynoszą 15-25 EUR za mkw. miesięcznie dla najemców dużych powierzchni. Za małe i średnie lokale trzeba zapłacić 40- -45 EUR za mkw. miesięcznie — informuje Marcin Jański.

Jego zdaniem, we Wrocławiu wciąż jest miejsce dla nowych obiektów.

— Myślę, że jest zapotrzebowanie na nowe koncepcje handlu —nieobecne jeszcze w mieście — szczególnie w centralnych lokalizacjach — podsumowuje przedstawiciel C&W H&B.

Legnicka na starcie

Jednym z największych realizowanych projektów jest Galeria Legnicka. W myśl założeń inwestorów — Grupy Redis oraz NFI Octava — jej powierzchnia będzie wynosiła blisko 80 tys. mkw. (63 tys. mkw. powierzchni najmu).

— W lipcu ruszy budowa głównej części galerii. W tej chwili trwają prace związane z rozbiórką części budynków, znajdujących się na działce oraz budową platformy, na której stanie obiekt. Galeria Legnica zostanie oddana do użytku jesienią 2005 r. — informuje Marek Ołdak, dyrektor rozwoju i zarządzania Grupy Redis.

W skład Galerii Legnickiej wejdzie: zespół 4-5 restauracji (niezależny od godzin pracy części handlowej), galeria handlowa, hipermarket Tesco (14,5 tys. mkw.), część rozrywkowa: klub fitness, kręgielnia, multipleks. Na zewnątrz budynku inwestor planuje urządzenie zespołu boisk, ścieżek rowerowych, kina letniego, amfiteatru oraz galerii sztuki, antykwariatów itp. w zespole oddzielnych budynków. Parkingi pomieszczą 2,8 tys. samochodów.

Przedstawiciel inwestora informuje, że spółce udało się wynająć 60 proc. powierzchni. Wśród najemców, którzy podpisali umowy, znajdują się m.in.: Mega Awans, Euro AGD RTV, Reserved i Cropp, Cubus, Chicco, Douglas Perfumerie, Yves Rocher, Tchibo. W trakcie negocjacji są: H&M, Royal Collection, Empik, Smyk, KapAhl i restauracja Sphinx. Cena najmu wynosi w zależności od powierzchni od 8 do 60 EUR za mkw. miesięcznie plus 6,5 EUR za mkw. miesięcznie za korzystanie z części wspólnych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Agnieszka Janas

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Miasto czeka na otwarcie nowych projektów