Koronawirus na wielu firmach wymusił przeniesienie działalności do sieci. Ponad połowa z nich nie była do takiej zmiany kompletnie przygotowana — wynika z badania Krajowego Rejestru Długów (KRD). W najbliższym czasie aż 62,5 proc. małych i średnich przedsiębiorstw planuje jednak aktywniejsze działania online. Niestety, zaledwie 5 proc. firm może w pełni prowadzić działalność za pośrednictwem internetu.
Jednak jeśli wziąć pod uwagę również te podmioty, które mogą robić to częściowo, odsetek wynosi już 46 proc. Najlepiej do działalności w internecie są przygotowani mikroprzedsiębiorcy (ponad 48 proc.). Najwięcej do zrobienia mają w tym zakresie średnie firmy, z których tylko co trzecia (35,6 proc.) może obecnie przynajmniej w pewnym stopniu funkcjonować w internetowej rzeczywistości.
Najlepiej ze sprzedażą w sieci radzą sobie spółki usługowe (54,1 proc.) i handlowe (52,1 proc.). Najgorzej ma produkcja — tu zaledwie co czwarta firma jest w stanie chociaż część swojej działalności prowadzić za pośrednictwem internetu. Jednak nawet te spółki, którym trudniej przestawić się na działalność online, robią, co mogą. Na przykład aż 42 proc. firm budowlanych chce w najbliższym czasie rozbudować kanały sprzedażowe w sieci.
Natomiast wśród producentów podobne plany ma 40 proc. badanych firm. Wielu z nich już teraz dobrze radzi sobie w internecie. Na komunikację z klientem za pośrednictwem tego kanału przestawiło się wiele spółek z sektora automotive. Zainteresowani kupnem klienci wszystkie formalności mogą załatwić zdalnie, a odpowiednio przygotowany i zdezynfekowany pojazd przyjedzie pod ich dom. Sporą elastycznością wykazało się również wielu przedsiębiorców działających w branżach fryzjerskiej czy kosmetycznej, np. uruchamiając sprzedaż kosmetyków za pośrednictwem internetu.