Czytasz dzięki

Miller: Polacy kupują coraz więcej leków

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 06-09-2005, 17:05

Polacy kupują coraz więcej leków. W pierwszym półroczu tego roku ubezpieczeni wykupili o ponad 14 mln opakowań leków refundowanych więcej niż w pierwszym półroczu 2004 roku. Takie dane dotyczące refundacji leków przedstawił we wtorek prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Jerzy Miller.

Polacy kupują coraz więcej leków. W pierwszym półroczu tego roku ubezpieczeni wykupili o ponad 14 mln opakowań leków refundowanych więcej niż w pierwszym półroczu 2004 roku. Takie dane dotyczące refundacji leków przedstawił we wtorek prezes Narodowego Funduszu Zdrowia Jerzy Miller.

    Wzrost wydatków NFZ na refundację w pierwszym półroczu tego roku w porównaniu z pierwszym półroczem ubiegłego wyniósł 8,2 proc. (ponad 215 mln zł).

    W 2004 roku NFZ wydał na leki ponad 6,1 mld zł. Łączna wartość tych leków wyniosła 8,89 mld zł (różnicę pokryli pacjenci ze swoich kieszeni - 33,7 proc. wartości leków). Refundacją objęto 362 mln opakowań leków.

    Z danych NFZ wynika, że spożycie leków na terenie Polski nie jest równomierne. Najwięcej na refundację leków dla swoich ubezpieczonych wydał w 2004 roku oddział małopolski - 1,8 mln zł na 10 tys. mieszkańców. Natomiast na refundację leków dla 10 tys. mieszkańców świętokrzyskiego tamtejszy oddział wydał w 2004 roku 1 mln zł, śląski - 1,6 mln zł, wielkopolski - poniżej 1,5 mln zł, a łódzki - 1,4 mln zł.

    "To różnice, które trudno w sposób racjonalny wytłumaczyć. Nie ma przesłanek epidemiologicznych, które by uzasadniały takie dysproporcje" - powiedział Miller. Zapewnił, że Fundusz będzie się przyglądał tendencjom spożycia leków i starał się znaleźć ich przyczyny.

    Największy udział w refundacji przypada na grupę leków refundowanych chorym na choroby przewlekłe - ponad 45 proc. ogólnej kwoty refundacji. Za te leki pacjenci dopłacają średnio 14,6 proc. ich wartości.

    Ponad 40 proc. ogólnej kwoty refundacji NFZ przeznaczył na pokrycie kosztów refundacji 25 substancji czynnych (zawartych w znacznie większej liczbie preparatów) stosowanych w leczeniu cukrzycy, schizofrenii, astmie oskrzelowej, padaczce i infekcjach bakteryjnych.

    Fundusz ma dowód, że przypisanie recepty konkretnemu pacjentowi (umieszczenie na druku numeru PESEL) skutecznie zmniejsza kwotę refundacji. Dopóki nie było obowiązku umieszczania PESEL-u na receptach dla inwalidów wojennych, ta niewielka grupa ubezpieczonych pochłaniała stosunkowo duże kwoty pieniędzy. Od czasu wprowadzenia nowych regulacji z obowiązkiem umieszczania PESEL na recepcie, udział inwalidów wojennych w kwocie refundacji zmalał o blisko 22 proc. (pierwsze półrocze 2004 w stosunku do pierwszego półrocza 2005).

    Fundusz zauważył, że każda zapowiedź zmian na listach leków refundowanych powoduje wzrost ich konsumpcji. Zdaniem urzędników tej instytucji szacunki kosztów wprowadzania zmian na listach leków refundowanych raczej nie pokrywają się później z rzeczywistością.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Polecane