Misja firmy, czyli jej drogowskaz

opublikowano: 08-07-2018, 22:00

Skoro spółka decyduje się na sformułowanie misji, jej działania muszą być z nią spójne. Stawką jest wiarygodność

Misja firmy, choć najczęściej zawarta w jednym zdaniu, zawiera w sobie wiele różnych treści, które określają wyznawane przez nią wartości. Pomaga spójnie zarządzać zarówno małą firmą, jak i międzynarodowymi korporacjami. Może być z nią jednak pewien problem — jeśli nie znajduje odzwierciedlenia w działaniach firmy, działa przeciwko niej. Dlatego tak ważne jest, żeby to jedno zdanie, które będzie definiować wartości naszej marki, zostało dobrze przemyślane.

Magdalena Dybska-Tabor, dyrektor ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Danone, podkreśla, że misja musi przekładać się na strategię, a ta na działania firmy. Inaczej spółka może być uznawana za niewiarygodną.
Wyświetl galerię [1/2]

SPISANE ZASADY:

Magdalena Dybska-Tabor, dyrektor ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Danone, podkreśla, że misja musi przekładać się na strategię, a ta na działania firmy. Inaczej spółka może być uznawana za niewiarygodną. Fot. ARC

— Od 18 lat, odkąd jestem w Danone, nigdy nie zawiodłam się na sile napędowej, jaką daje misja. Choć to jedno, określające nas zdanie przez kilkanaście lat ewoluowało, to wciąż pokazuje, na czym nam zależy. Misja, którą kieruje się firma, jest dla niej rodzajem drogowskazu. Określa sens istnienia tej spółki i rolę, jaką chce ona pełnić, oraz to, na co chce wpływać swoimi działaniami. Jeśli dotyka kwestii ważnych społecznie — tak jak nasza misja „nieść zdrowie przez żywność” — to niesie ze sobą dodatkowe znaczenie i sens, również dla pracownika. Powoduje bowiem, że realizując codzienne obowiązki, swoją pracą wpływamy na coś więcej niż tylko wynik finansowy firmy — zaznacza Magdalena Dybska-Tabor, która stoi na czele nowej międzynarodowej organizacji HR dla spółek grupy Danone, obejmującej Polskę, kraje bałtyckie i nordyckie.

Po pierwsze: wartości

Czasem przedsiębiorstwa działają w sposób, który jednoznacznie wskazuje na ich misję — mimo że nie sformułowały konkretnego hasła. Innym razem jest górnolotne, ale nie ma odzwierciedlenia w rzeczywistości.

— Przy tworzeniu misji warto pamiętać o tym, by wskazywała ona długofalowy kierunek działania firmy i przekładała się na jej strategię. W przypadku międzynarodowych przedsiębiorstw jest tym, co łączy spółki działające w różnych krajach i czasem w różnych kontekstach biznesowych. Musi być więc na tyle szeroka, żeby każdy pracownik mógł interpretować ją na swój sposób, ale jednocześnie na tyle wąska, żeby współgrała z zakresem działalności firmy — tłumaczy Magdalena Dybska-Tabor.

Co równie ważne, misja musi żyć, ewoluować, a do tego potrzebni są ludzie. Jeśli nie będą utożsamiać się z wyznawanymi wartościami, trudno będzie im sprzedać jakikolwiek produkt czy usługę. Dzisiaj wiele firm szuka czegoś więcej niż kompetencji, nawet bogate doświadczenie to czasem za mało. Liczą się też wartości. Sposobem na ich poznanie jest rekrutacja — pozwala ona poznać siebie nawzajem i sprawdzić, czy obie strony mają zbliżone priorytety i poglądy na różne sprawy.

Odczarowywanie korporacji

Motorem do zmian, których efektem ma być poprawa wizerunku firmy, jest spełnianie wymagań młodych pracowników.

— Coraz częściej oczekują oni czegoś więcej niż benefity czy jasno określona ścieżka awansu. Wymagają m.in. możliwości wyboru czasu poświęcanego na pracę czy miejsca, w którym ją wykonują. Te oczekiwania sprawiają, że korporacje zmieniają się na lepsze. Zbadaliśmy oczekiwania naszych pracowników — i dlatego zmieniliśmy siedzibę naszego biura z zakorkowanego warszawskiego „Mordoru” na pogranicze Śródmieścia i Żoliborza, gdzie można łatwo dojechać komunikacją miejską lub rowerem — mówi Monika Kulińska, dyrektor HR i członek zarządu Avivy.

Wszystko dla pracowników — takie podejście firmom się opłaci. To również jeden ze sposobów na poprawę wizerunku. Inna sprawa, że nowoczesne przestrzenie, zagospodarowane z uwzględnieniem potrzeb zatrudnionych, stają się standardem.

— Z jednej strony pracownicy mają dzisiaj elastyczne godziny pracy i mogą pracować zdalnie, z drugiej otrzymują możliwość wyboru swojego miejsca w biurze. Dla fanów naturalnego światła są miejsca przy oknie, dla lubiących niższą temperaturę — klimatyzowane pomieszczenia. Małe pokoje do spotkań w cztery oczy, a na te w większym gronie — stylowe sale konferencyjne. Pokoje relaksu i gier, miejsca zaaranżowane na domowy salon, jadalnię i kuchnię. Oczywiście, na tak zróżnicowane miejsca pracy częściej mogą sobie pozwolić raczej większe firmy — i w ten sposób dużo zyskują. I właśnie takich aranżacji biurowych poszukujemy w konkursie Office Superstar. Chcemy budować wśród firm świadomość, że wygląd biura ma znaczenie w kontekście ich relacji z pracownikami — mówi Natalia Wenzławska, zastępca dyrektora marketingu i komunikacji w CBRE.

Z ludzką twarzą

W samej Warszawie dużo firm wyniosło się już z przepełnionego Służewca do nowoczesnych biurowców w innych częściach miasta, do których dojazd jest łatwiejszy. Zarządy spółek zwracają uwagę na to, że na rynek pracy wchodzą nowe pokolenia — i wprowadzają zmiany zgodnie z ich oczekiwaniami. Tworzą bardziej przyjazne miejsca pracy, wspierają rozwój pracowników, angażują się w społeczne akcje i robią wszystko, żeby każdy zatrudniony czuł się w niej dobrze. Wszystko oczywiście zgodnie z misją.

— Duża firma to miejsce ogromnego zróżnicowania, dlatego tak ważne jest tworzenie przyjaznego środowiska do pracy i rozwoju dla osób o różnych potrzebach. Jeśli więc ktoś lubi pracować w strukturach, na pewno znajdzie dla siebie miejsce w takiej rozbudowanej spółce. Duża skala działania firm jest ich mocną stroną, bo daje pracownikom wachlarz możliwości w rozwoju zawodowym — podsumowuje Magdalena Dybska-Tabor.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Patrycja Łuszczyk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Wyniki spółek / Misja firmy, czyli jej drogowskaz