Od dziś zaczynają obowiązywać nowe regulacje wprowadzone do kodeksu pracy oraz niektórych innych ustaw. Nad zmianami od dawna pracowało Ministerstwo Sprawiedliwości.
Nowelizacja ma uprościć i przede wszystkim skrócić listę obowiązków narzucanych dotychczas na przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą. Po pierwsze, przedsiębiorcy nie będą już musieli zawiadamiać Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej o fakcie rozpoczęcia działalności gospodarczej.
Dotychczas spoczywał na nich obowiązek informowania, m.in. o jej miejscu, rodzaju oraz zakresie jej wprowadzenia, a zgłoszenie musiało nastąpić najpóźniej 30 dni od momentu założenia własnej firmy. Oczywiście automatycznie zostały zniesione sankcje nakładane na osoby, które tych formalności nie dopilnowały. Kary grzywny sięgały od 1 tys. do nawet 30 tys. zł. Dodatkowo w nowych zapisach skrócono termin wydawania potwierdzenia o nadaniu NIP podmiotom innym niż osoby fizyczne rozpoczynające działalność gospodarczą — do trzech dni (wcześniejszy termin to maksymalnie 14 dni).
W wyniku zmian wprowadzonych do ustawy Państwowa Inspekcja Sanitarna uzyska natomiast dostęp do informacji z rejestru REGON, a także tych gromadzonych przez ZUS na koncie płatnika składek. Dzięki temu pracodawca nie będzie zmuszony do wielokrotnego zgłaszania tych samych danych różnym instytucjom państwowym. Państwowa Inspekcja Pracy i Państwowa Inspekcja Sanitarna będą dodatkowo uzyskiwać kwartalne raporty od urzędów statystycznych z informacjami o podmiotach deklarujących zatrudnienie pracowników. Taki zabieg ma usprawnić pracę obydwu instytucji.