Okres stagnacji wśród telekomów przynajmniej na chwilę się skończył. Zgodnie z najnowszym raportem o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce, przygotowanym przez Urząd Komunikacji Elektronicznej, wartość branży skoczyła w 2015 r. o 0,7 proc., do 39,5 mld zł.
39,5
mld zł Taka była wartość rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2015 r.
Podstawowe trendy się jednak nie zmieniły. Rynek telefonii stacjonarnej podobnie jak przed rokiem skurczył się aż o 0,5 mld zł (13 proc.) i zapewnia operatorom już tylko 3,3 mld zł wpływów. W segmencie telefonii komórkowej przychody także spadły, głównie przez mniejsze wpływy z rozmów i SMSów. Rosła natomiast transmisja danych.
17,2
mld zł Takie były przychody z telefonii mobilnej, po spadku o 2,6 proc.
Po weryfikacji baz operatorów i wycięciu z nich „martwych dusz" spadła też liczba klientów i obecnie na każdego Polaka przypada 1,47 karty SIM. Tymczasem internet w Polsce jest coraz bardziej dostępny i coraz tańszy — tylko w ciągu dwóch lat średni przychód od klienta spadł z 35,1 do 30,6 zł, czyli o prawie 13 proc.
3,3
mld zł Takie były przychody z telefonii stacjonarnej, po spadku o 13 proc.
Po raz pierwszy w historii nasycenie usługami dostępu do internetu przekroczyło 100 proc., co oznacza, że punktów dostępu do sieci było więcej niż gospodarstw domowych (o 2 pkt. proc.). Ma to związek głównie ze zwiększającą się liczbą klientów mobilnego internetu, generujących 33 proc. przychodów, ale także z rozbudową sieci światłowodowej w całym kraju. Abonentów z najszybszym internetem powyżej 100 Mbit/s było dwa razy więcej niż rok wcześniej. Większa dostępność usług przełożyła się jednak na spadek cen i spadek wartości tego segmentu rynku o 0,5 proc., do 5,07 mld zł.
5,07
mld zł Takie były przychody z dostępu do internetu, po spadku o 0,5 proc.
15
proc. O tyle wzrosła liczba abonentów internetu mobilnego.