Mali i średni przedsiębiorcy doceniają wagę sztucznej inteligencji (AI) i chcą inwestować w rozwiązania z nią związane – wynika z badania Barometr AI Europejskiego Funduszu Leasingowego (EFL). To nowy indeks, który wskazuje poziom wykorzystania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji w MŚP.
Nie tylko dla korporacji
Głównym celem nowego barometru jest cykliczne monitorowanie kondycji firm z sektora MŚP pod kątem wdrażania przez nie rozwiązań związanych ze sztuczną inteligencją. Analiza obejmuje cztery obszary - poziom inwestycji w rozwiązania związane z AI, zatrudnienia na potrzeby realizacji planowanych inwestycji oraz w wyniku projektów już podjętych, a także poziom sprzedaży w ich efekcie. Barometr przyjmuje wartości od 0 do 100 pkt, przy czym wynik powyżej 50 pkt oznacza, że występują sprzyjające warunki do rozwoju AI w MŚP, natomiast niższy wskazuje na niekorzystne warunki. Pierwszy odczyt Barometru AI na pierwsze półrocze 2025 r. wynosi 66,8 pkt., co oznacza, że MŚP widzą bardzo dobre perspektywy rozwoju projektów wykorzystujących sztuczną inteligencję w swoich strukturach. Na ten wynik w największym stopniu wpłynęły prognozy przedsiębiorców dotyczące inwestycji oraz oczekiwanej sprzedaży.
– Widać, że sztuczna inteligencja nie jest zarezerwowana tylko dla dużych korporacji. Aż 40 proc. MŚP w ciągu ostatnich sześciu miesięcy korzystało z rozwiązań bazujących na niej, a organizacje, które planują takie działania w najbliższym czasie, mają konkretne zamiary przede wszystkim w zakresie inwestycji, ale także zatrudnienia. Sztuczna inteligencja, w różnych postaciach i sposobach wykorzystywania, będzie dominować w kolejnych miesiącach i latach – uważa Paweł Bojko, wiceprezes EFL.
Ponad połowa firm (56 proc.) planuje w ciągu pierwszego półrocza tego roku podniesienie poziomu inwestycji ukierunkowanych na rozwój rozwiązań opartych o AI. Co trzecia firma (36 proc.) nie planuje w tym zakresie żadnych zmian względem minionego półrocza, a 7 proc. nie potrafi tego ocenić.
Przedsiębiorcy zapytani o to, czy w związku z inwestycjami poczynionymi w rozwiązania AI sprzedaż ich produktów i usług wzrośnie, spadnie czy pozostanie bez zmian, najczęściej wskazali na ostatnią opcję (53 proc.). Jednak spora grupa firm – 25 proc. – prognozuje wzrost obrotów dzięki zaimplementowanym rozwiązaniom AI. Co piąty respondent nie potrafił tego ocenić (21 proc.).
Mikrofirmy z największym optymizmem
W dwóch pozostałych obszarach związanych z zatrudnieniem odpowiedzi przedsiębiorców były podobne. Zdecydowana większość firm nie przewiduje zmian poziomu zatrudnienia na potrzeby realizacji projektów AI (85 proc.), a o wzroście myśli 9 proc. przedsiębiorców. Natomiast 82 proc. firm nie planuje zmiany poziomu zatrudnienia w wyniku podjętych inwestycji, a 8 proc. respondentów wskazało na wzrost liczby miejsc pracy.
Z największym optymizmem na rozwiązania AI patrzą najmniejsze przedsiębiorstwa. Wskaźnik dla mikrofirm wyniósł 70 pkt, podczas gdy dla małych 65,9 pkt, a średnich 64,1 pkt.
Wzrost poziomu funduszy przeznaczanych w najbliższym półroczu na wdrażanie rozwiązań opartych o AI prognozują najczęściej mikrofirmy (60 proc.). Wśród małych firm ten odsetek wynosi 56 proc., a wśród średnich 50 proc.
Istotne różnice widać także w prognozowaniu zatrudnienia na potrzeby realizacji inwestycji dotyczących AI i w wyniku ich wdrożenia. W obu przypadkach najczęściej to mikrofirmy planują wzrost liczby pracowników (odpowiednio 19 proc. i 17 proc.). Małe i średnie przedsiębiorstwa nie planują dużych działań na tym polu i tylko 3-4 proc. z nich zapowiada nowe rekrutacje. Niezależnie od wielkości firmy, w każdej opcji dominują odpowiedzi "bez zmian".
Inaczej przedstawia się sytuacja w przypadku poziomu sprzedaży. Jej wzrostu w wyniku podjętych inwestycji dotyczących AI najbardziej spodziewają się firmy średnie (30 proc.). Wśród mikrofirm odsetek takich prognoz wynosi 19 proc.