MŚP na bakier z e-commerce

opublikowano: 04-12-2019, 22:00

Przedsiębiorcy dostrzegają wagę sprzedaży przez internet, ale wielu z nich nie ma odwagi i kompetencji, żeby pójść w tym kierunku.

Polscy mali i średni przedsiębiorcy optymistycznie patrzą w przyszłość i są gotowi na zmiany — wynika z badania przeprowadzonego na 720 przedstawicielach takich firm przez agencję SW Research na zlecenie Elavon Polska, spółki dostarczającej usługi płatnicze. Rozwój swojej firmy dobrze ocenia 68 proc. podmiotów średnich, 62 proc. małych i 54 mikrofirm. Więcej niż połowa badanych (57 proc.) jest spokojna o finansową przyszłość swojego biznesu. Jednocześnie jednak badane firmy mają wiele obaw.

W perspektywie najbliższych dwunastu miesięcy w największym stopniu martwią się o utratę klientów (40 proc.) i zbyt duże koszty utrzymania biznesu (39 proc.). Przedsiębiorcy niepokoją się też o to, jak pozyskać nowych klientów i zdobyć ich zaufanie (34 proc.). Ciążą im ponadto stawki opodatkowania działalności (31 proc.) oraz zmiany prawa (26 proc.). W pierwszej dziesiątce największych obaw znalazły się także problemy z przepływem pieniędzy — martwią się o to szczególnie mikroprzedsiębiorcy (21 proc.) oraz przedstawiciele małych firm (19 proc.). Problematyczną kwestią jest również akceptacja płatności, co przyznało 14 proc. średnich oraz 16 proc. małych organizacji. Badani zostali zapytani również o to, jakie formy płatności oferują klientom.

Okazuje się, że w polskich małych i średnich przedsiębiorstwach najczęściej można płacić przelewem bankowym (92 i 93 proc.) oraz gotówką (86 i 81 proc.). Z tych opcji najchętniej korzystają również kupujący. Natomiast w mikrofirmach na pierwszym miejscu jest gotówka (84 proc.) — i jest to również rozwiązanie najczęściej stosowane przez konsumentów. Przy tym 51 proc. przedsiębiorców przyznało, że w swojej firmie oferuje możliwość zapłaty kartą kredytową, a 48 proc. — debetową.

bc64433c-8c2e-11e9-bc42-526af7764f64
Puls Innowacji
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE
Puls Innowacji
autor: Anna Bełcik
Wysyłany raz w tygodniu
Anna Bełcik
Najważniejsze informacje o rozwoju i finansowaniu nowych technologii. Ciekawostki ze świata gigantów, start-upów i funduszy VC
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

Za pomocą telefonu i aplikacji mobilnych (np. Blik, Apple Pay, Google Pay) rozliczymy się z 45 proc. MŚP. Przy tym 30 proc. przedsiębiorców przyznało, że zdarzyły im się sytuacje, gdy klient ograniczył wartość zakupów ze względu na brak preferowanej formy płatności albo całkowicie z nich zrezygnował (29 proc.). Pomimo tego większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę z możliwości, jakie oferuje obrót bezgotówkowy i dostrzega dodatkowe korzyści tego typu rozwiązań. Aż siedmiu na 10 badanych stwierdziło, że płatności bezgotówkowe są szybkie i wygodne w użyciu oraz poprawiają konkurencyjność firmy. Niemal taki sam odsetek ankietowanych (69 proc.) zadeklarował, że dzięki nim można lepiej kontrolować finanse i zwiększać liczbę klientów (68 proc.). Małe i średnie firmy zdają sobie sprawę z wagi sprzedaży za pośrednictwem internetu.

Aż 76 proc. ankietowanych potwierdziło, że dostrzega możliwości, jakie do ich biznesu może wnieść e-commerce. Jednak niemalco trzeci badany (31 proc.) przyznał, że w tym obszarze wymaga wsparcia. Aż 67 proc. respondentów, którzy nie prowadzą sprzedaży internetowej, tłumaczy, że nie ma ona znaczenia dla ich klientów. Co piąty badany przyznał, że nie ma czasu się tym zająć, a 15 proc. twierdzi, że brakuje mu personelu, który mógłby obsługiwać platformę do sprzedaży online. Przed wprowadzeniem tego typu rozwiązań powstrzymuje przedsiębiorców również brak obeznania cyfrowego (8 proc.) i wiedzy na temat tego, jak zastosować to rozwiązanie (7 proc.).

Sprawdź program konferencji "Digital Marketing", 26-27 lutego 2020, Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu