MSP z trudniejszych rynków są bardziej zahartowane

  • Marta Bellon
opublikowano: 17-10-2014, 00:00

Małe i średnie firmy chcą wychodzić na zagraniczne rynki, choć kosztuje je to wiele wysiłku.

Większość małych i średnich przedsiębiorstw z Europy i innych regionów świata prognozuje, że w ciągu najbliższych pięciu lat nawet połowę przychodów będzie przynosił im obrót międzynarodowy. To dane pochodzące z najnowszego badania Economist Intelligence Unit (EIU) zrealizowanego w imieniu DHL Express. Wzięło w nim udział ponad 480 małych i średnich firm z 12 krajów (Niemcy, Francja, Włochy, Japonia, Kanada, USA, Wielka Brytania, Brazylia, Rosja, Indie, Chiny, Meksyk) reprezentujących 20 sektorów. Choć sektor MSP postrzega handel międzynarodowy jako niezbędny element długofalowego sukcesu, to wielu przedsiębiorców nadal narzeka na hamujące go bariery.

Wśród nich najczęściej wymieniają: jakość infrastruktury na rynku docelowym, stabilność jego warunków politycznych, koszty administracyjne ustanowienia lokalnego oddziału i różnice kulturowe w prowadzeniu interesów. Raport wskazuje, że firmy z krajów BRICM (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny i Meksyk) są bardziej skłonne do szukania możliwości rozwoju w innych krajach rozwijających się, a MSP z państw G7 (Niemcy, Francja, Włochy, Japonia, Kanada, Stany Zjednoczone, Wielka Brytania) są bardziej aktywne na rynkach innych krajów rozwiniętych.

— MSP z krajów BRICM są w lepszej pozycji na innych rynkach rozwijających się dzięki większej umiejętności radzenia sobie z trudnościami na tych rynkach. Korzystają także z niższych kosztów i mniejszych grup konkurentów. Jeśli uznać te kraje za rynki rozwoju przyszłości, wówczas MSP z krajów uprzemysłowionych będą musiały zrewidować swoje poglądy na rynki wschodzące i opracować nowe strategie, które pomogą im konkurować w przyszłości na arenie międzynarodowej — komentuje Ken Allen, prezes i dyrektor wykonawczy DHL Express.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane