Mundialowa lekcja ekonomii dla dzieci

MWIE
17-06-2014, 15:12

Kolekcjonowanie naklejek z wizerunkami piłkarzy to dla dzieci świetna lekcja ekonomii, zauważa tygodnik The Economist.

Jak co cztery lata od mundialu w Meksyku w 1970 r. włoska firma Panini wydała okolicznościowy album z naklejkami obrazującymi piłkarzy, którzy wystąpią na organizowanej w tym roku w Brazylii największej imprezie piłkarskiej świata. Kolekcjonowanie kolorowych kart to tylko z pozoru strata czasu. W rzeczywistości dla setek tysięcy młodych ludzi to pierwsza lekcja, na której mogą poznać, jak działa rynek. Czego można nauczyć się, zbierając kolekcję, liczącą 640 naklejek? 

fot. Bloomberg
Zobacz więcej

fot. Bloomberg

Przede wszystkim tego, że handel opłaca się wszystkim stronom. Wykorzystując proste wzory z dziedziny rachunku prawdopodobieństwa, można obliczyć, że do zebrania samemu kompletnego zestawu kart potrzeba kupić średnio aż 989 kompletów składających się z pięciu sztuk. Jeśli jednak dziesięciu zbierających będzie wymieniać naklejki między sobą, to każdemu z nich średnio wystarczą 144 komplety. Dzieci, choć matematycznych wzorów nie znają, to jednak tą zasadę wnet pojmują intuicyjnie. Handel kwitnie na szkolnych korytarzach, placach zabaw oraz forach internetowych.  

Gdy wymiana się rozpoczyna i młodzi kolekcjonerzy muszą ustalać wartości swoich naklejek, szybko zauważają, że te, na które zapotrzebowanie jest największe, są zdecydowanie więcej warte od pozostałych. W ten sposób uczą się negocjacji i zmysłu handlowego. Gdy mają kłopot z pozbyciem się niechcianych naklejek szybko zauważają, jak ważny jest płynny rynek. Przy tym zapewne nawet nie zauważą, że kolekcjonowanie to nauka, a nie sama tylko dobra zabawa.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MWIE

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

/ Mundialowa lekcja ekonomii dla dzieci