Na fali wznoszącej

Dzięki cenowym wojnom dostawców IT zaawansowane technologie są bardziej dostępne

Analitycy Gartnera podają, że światowe wydatki na IT w 2014 r. wyniosły 3,74 bln USD, czyli zwiększyły się o 1,9 proc. Według ich prognoz bieżący rok będzie się charakteryzował nieco wyższym wzrostem — o 2,4 proc. Przy czym prognozę tę zaniża wzmacniający się kurs dolara. Bez uwzględniania zmian wartości amerykańskiej waluty wzrost międzynarodowego rynku teleinformatyki może sięgnąć nawet 3,7 proc. Prognozowany wzrost branży nowych technologii na świecie pozornie wydaje się niski. Jak jednak tłumaczą eksperci, wartość wydatków wynika przede wszystkim z rosnącej konkurencji między dostawcami usług i produktów IT, co przekłada się np. na obniżanie marż. Informatyzacja i stałe zwiększanie efektywności dzięki wykorzystaniu m.in. oprogramowania CRM, ERP lub usług w modelu chmurowym wciąż pozostaje priorytetem nowo- czesnych firm, także w Polsce.

SKRAJNOŚCI:
Zobacz więcej

SKRAJNOŚCI:

Wśród kupujących telefony komórkowe największy popyt jest na technologie najtańsze i najdroższe, a na tzw. średnią półkę mało kto spogląda — mówi Wojciech Mach, dyrektor zarządzający Luxoft Poland.Luxoft Poland. ARC

— Coraz bardziej zaawansowane rozwiązania IT stają się dostępne dla coraz większej grupy konsumentów. Dodatkowo maleje liczba ważnych różnic między określonymi produktami. Dlatego firmy oferujące np. telefony komórkowe lub usługi związane z przechowywaniem danych muszą obniżać ceny, aby zwiększyć sprzedaż lub utrzymać ją na dotychczasowym poziomie — komentuje Michał Grabarz, dyrektor ds. usług IT w spółce Infosys BPO Europe.

Spersonalizowana mobilność

Najszybciej rosnącym w tym roku segmentem rynku IT będzie — według Gartnera — oprogramowanie dla firm (5,5 proc.). Światowe wydatki na aplikacje biznesowe mają wynieść 335 mld dolarów. Dalszy wzrost tego segmentu w najbliższych latach będą jednak zależał od oferty producentów. Rośnie bo- wiem zapotrzebowanie na coraz bardziej spersonalizowane programy. Duże zainteresowanie rozwiązaniami „szytymi na miarę” zgłaszają podmioty obsługujące dużą liczbę klientów, np. instytucje finansowe. Tę tendencję widać również w naszym kraju. — Polskie firmy z sektora finansowego nadal będą wdrażały narzędzia do wyceny aktywów, zarządzania portfelem inwestycyjnym czy obsługi wniosków kredytowych, a także systemy do zarządzania relacjami z klientami — twierdzi Jan Szymanowski, wiceprezes spółki Bonair. Nie zmaleje też popyt na systemy usprawniające e-banking i bankowość mobilną. Inwestowanie w tę kategorię produktów to dla banków konieczność, skoro właściciele kont od wizyt w placówkach i tradycyjnych transakcji wolą operacje na odległość. Tomasz Kaczyński, menedżer ds. rozwoju biznesu w Capgemini Polska, przywołuje międzynarodowy raport swojej firmy, według którego rynek płatności mobilnych urośnie w tym roku o prawie 61 proc.

— Od płatności za pomocą telefonów nie ma odwrotu. Dlatego stworzenie odpowiedniego środowiska aplikacyjnego, zgodnego z celami biznesowymi banku i najwyższymi standardami bezpieczeństwa informacji, jest jednym z głównych wyzwań, przed jakimi staje sektor bankowy — uważa Tomasz Kaczyński.

Urządzenia to kolejny sektor rynku skazany na sukces. Mimo znacznego spadku sprzedaży tabletów tegoroczne wydatki na sprzęt mogą sięgnąć 732 mld dolarów, co oznacza wzrost o 5,1 proc. — wynika z szacunków Gartnera. Podobnie jak w ostatnich latach wartość hardware’owego segmentu determinowana jest przez rynek mobile. Jak zauważa Wojciech Mach, dyrektor zarządzający Luxoft Poland, światowy rynek nowoczesnych telefonów komórkowych napędzają tzw. produkty low— i high- -endowe, czyli najtańsze i najdroższe. Ta polaryzacja nie sprzyja urządzeniom ze średniej półki. — Na ekonomiczne modele z Androidem decydują się zwykle młodzi klienci, często korzystający z prostszych aplikacji mobilnych, a także osoby o skromniejszych oczekiwaniach. Natomiast w segmencie towarów najwyższej jakości pozycję lidera zajmują smartfony z systemem iOS, po które sięgają m.in. menedżerowie wysokiego szczebla. Takie gadżety pomagają w pracy czy biznesie, ale mają także podnosić pre- stiż użytkownika — opisuje Wojciech Mach.

Teraz analizy i druk 3D

Mobilność od kilku lat należy do głównych tendencji rynkowych, a jednak — według analizy KPMG — do 2017 r. jej przewaga nad innymi technologiami się zmniejszy. Coraz bardziej będzie natomiast rosła fascynacja takimi nowinkami jak druk 3D, inżynieria biomedyczna, internet przedmiotów, a także analiza „wielkich” danych czy sztuczna inteligencja. A jeśli chodzi o krajowy biznes — dopiero tak naprawdę zacznie szukać szansy na rozwój dzięki chmurze obliczeniowej.

— Technologie mobilne są już po- wszechnie akceptowane w Polsce, przede wszystkim przez klientów, którzy wykorzystują je np. do pocz- ty elektronicznej, przechowywania zdjęć, transakcji bankowych i płatności. Natomiast polskie firmy nadal w dość ograniczony sposób wykorzystują w codziennym działaniu chmurę — uważa Jerzy Kalinowski, szef grupy doradczej w sektorze nowych technologii, telekomunikacji i mediów w KPMG w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej.

 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mirosław Konkel

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Nauka&Biznes / Na fali wznoszącej