Najbardziej znane w Polsce marki to Coca Cola i Wedel

opublikowano: 2004-05-12 14:45

PAP: Najbardziej znane w Polsce marki to Coca Cola, Wedel, Mercedes Benz, Gazeta Wyborcza, Malboro, Sony, Żywiec, Microsoft, McDonald's i Pepsi - wynika z zaprezentowanego w środę rankingu organizacji Superbrands Polska.

Jak poinformowała na środowej konferencji prezes New Communications, Nina Kowalewska-Motlik, w pierwszej dwudziestce ajbardziej znanych marek znalazło się 5 marek polskich: Wedel (2 miejsce), Gazeta Wyborcza (4 miejsce), Żywiec (7 miejsce), Wyborowa (15 miejsce) i wedlowskie ptasie mleczko (19 miejsce).

Dla porównania w rankingach przeprowadzonych w innych krajach w pierwszej dwudziestce odnotowano od 20 do 40 proc. marek krajowych.

Superbrands działa od 10 lat i po raz pierwszy przeprowadziła taki ranking w Polsce. Powołano Radę Marek, w której znalazło się 21 osób związanych ze środowiskiem biznesu, badań rynku, reklamą i mediami. W radzie znaleźli się m.in. prezes Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Henryka Bochniarz i prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych Andrzej Zdebski.

Rada Marek wyłoniła na wstępie 1200 znanych marek, wśród nich 230 tzw. superbrands, czyli najbardziej znanych.

Kowalewska-Motlik zwróciła uwagę, że wybór był trudny, ponieważ brano pod uwagę głównie zespół skojarzeń, jakie wywołuje dana marka wśród konsumentów. Nie badano natomiast wartości marek. Poinformowała przy tym, że w czerwcu Rada przedstawi wycenę marek.

Wstępnie ocenia się, że polskie marki są warte setki milionów dolarów. Najdroższą marką świata jest Coca Cola warta 700 mld USD. Natomiast najstarszą marką jest Wieliczka.

Jak powiedział na konferencji prezes Fundacji Promocja Polska - Instytut Marki Polskiej Mirosław Boruc, należący do Rady Marek, warto, aby firmy inwestowały w rozwój marek, ponieważ daje to przewagę konkurencyjną w biznesie. W Polsce jest wiele znanych marek lokalnych, stosunkowo mało jest natomiast rozpoznawanych marek na rynku ogólnokrajowym.

Ranking ma zwiększyć świadomość zarówno konsumentów kupujących danych towar, jak też środowisk decydujących w sprawach gospodarczych.

mmt/ mskr/ bsb/