Czytasz dzięki

Najciekawsze konkursy z dotacjami dla firm w 2020 r.

opublikowano: 01-01-2020, 22:00

Początek roku to czas postanowień i wyzwań dla przedsiębiorców. W ich realizacji pomogą pieniądze z UE

Dzięki konkursom z unijnym wsparciem — zaplanowanym na 2020 r. — przedstawiciele biznesu będą mogli sfinansować praktycznie wszystkie etapy wprowadzania na rynek nowych lub znacząco ulepszonych produktów i usług: od prac koncepcyjnych aż po wdrażanie ich efektów. Wybór grantów dla firm jest szeroki. Na noworocznej liście znalazły się dotacje m.in. na tworzenie niesztampowych rozwiązań, rozwój projektów wzorniczych i wdrażanie innowacji. Warto, aby przedstawiciele biznesu już teraz nakreślili w swoich kalendarzach plan przygotowań do złożenia wniosków o dofinansowanie i nie zapomnieli o możliwości skorzystania z pomocy ekspertów branżowych. Konsultanci w Punktach Informacyjnych Funduszy Europejskich chętnie przeanalizują pomysł przedsiębiorcy na projekt. Musi on tylko wypełnić formularz dostępny na stronie programu operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR). Jeśli koncept wpisze się w wymagania wspomnianego programu, przydzielony ekspert branżowy pomoże przedsiębiorcy dopracować projekt. Nabory warte uwagi są również w programie operacyjnym Polska Wschodnia (POPW). Poniżej prezentujemy listę najciekawszych dotacyjnych szans w 2020 r.

1.1.1 POIR: Szybka ścieżka

To konkurs dla przedsiębiorców, którzy potrzebują solidnego zastrzyku kapitału na prace badawczo-rozwojowe nad nowymi lub ulepszonymi rozwiązaniami. Dotacje sfinansują projekty o wartości co najmniej 1 mln zł. Jeszcze w styczniu Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBiR) ogłosi nowy nabór z budżetem 1,2 mld zł. Wnioski będzie można składać od 7 lutego do 1 czerwca. Natomiast kolejna edycja konkursu ruszy na początku sierpnia.

1.1.2 POPW: Rozwój start-upów

Taka pomoc dla młodych przedstawicieli biznesu ze wschodniej Polski jest na wagę złota. Granty pomogą im przebić się z nietuzinkowymi rozwiązaniami. Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP), organizator naboru, będzie oczekiwała od projektów startupowych wysokiego potencjału rynkowego. Wyroby lub usługi muszą wyróżniać się nowością posiadanych cech i funkcjonalności wobec rozwiązań dostępnych na rynku. Natomiast ich wdrożenie powinno być istotne z punktu widzenia odbiorców.

1.2 POPW: Internacjonalizacja MŚP

PARP wesprze kilkudziesięciu przedsiębiorców, którzy chcą zaistnieć na obcych rynkach. Dotacje pomogą im w przygotowaniu oferty eksportowej i znalezieniu kontrahentów. Firma ubiegająca się o wsparcie powinna mieć co najmniej jeden wyrób z potencjałem na ekspansję. W puli jest 50 mln zł. Tak jak w poprzedniej edycji konkursu nabór będzie składał się z dwóch rund.

1.3.1 POPW: Wdrażanie innowacji

Nie zabraknie grantów dla przedsiębiorców, którzy chcą wprowadzać własne lub zakupione wyniki prac B+R do działalności firmy. Najważniejszym elementem projektu powinna być przełomowość produktu lub procesu technologicznego. To oznacza, że rozwiązanie nie może być znane na rynku. Projekty, które otrzymują wsparcie w tym konkursie, dotyczą różnych sektorów. Muszą być jednak spójne z regionalnymi specjalizacjami dla Polski Wschodniej. Obejmują one m.in. budownictwo, ekologiczne technologie, przemysł drzewny i energetyczny. Budżet konkursu wynosi 150 mln zł.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

1.4 POPW: Wzór na konkurencję

Tym wsparciem na pewno nie pogardzą przedsiębiorcy, którzy są świadomi atutów swoich marek. Nabór składa się z dwóch etapów. W pierwszej fazie granty sfinansują koszty audytu wzorniczego i opracowania strategii wzorniczej w firmie, a w drugiej wesprą realizację działań związanych z inwestycją. W pierwszym etapie każde przedsięwzięcie ma szansę na dofinansowanie w wysokości 100 tys. zł, w drugim — 3 mln zł.

2.3.2 POIR: Bony na innowacje

Dotacje pomogą przedsiębiorcom, którym brakuje kompetencji na opracowanie technologii dla własnego pomysłu. Zrobią to za nich jednostki badawczo-naukowe. PARP nie wymaga, aby projekty były nowatorskie w skali światowej, wystarczy, że niebanalne rozwiązania zaistnieją na poziomie firm. Nabór wniosków już się rozpoczął i potrwa do końca maja. Po skorzystaniu ze wsparcia w ramach pierwszego etapu konkursu przedsiębiorcy będą mogli powalczyć o dofinansowanie na wdrożenie opracowanej technologii.

2.3.5 POIR: Design dla przedsiębiorców

Polskie firmy coraz chętniej współpracują ze specami od designu. O dotacje będą mogli ubiegać się nie tylko przedsiębiorcy, którzy są kojarzeni z tradycyjnym wzornictwem,ale także z branż urządzeń telemedycznych i meblarskiej. Granty sfinansują zarówno projekt wzorniczy, jak też inwestycję konieczną do jego realizacji. PARP ogłosi konkurs w czerwcu.

2.3.6 POIR: Granty na Eurogranty

PARP wesprze również przedsiębiorców w ubieganiu się o fundusze unijne z programów Komisji Europejskiej. Dotacje sfinansują m.in. koszty usług doradczych, których celem jest pomoc firmom w przygotowaniu projektów. Granty pokryją też wydatki na opracowanie studium wykonalności lub innego dokumentu wymaganego w danym programie UE. Ponadto przedsiębiorcy będą mogli przeznaczyć wsparcie na organizację spotkań związanych z przygotowaniem przedsięwzięcia.

3.2.2 POIR: Kredyt na innowacje

To wsparcie dla firm, które mają już wyniki prac B+R, chcą wdrażać nowe rozwiązania i potrzebują sprzętu do uruchomienia produkcji. Banki komercyjne udzielają firmom kredytów inwestycyjnych na innowacje technologiczne. Natomiast Bank Gospodarstwa Krajowego, organizator naboru, oferuje premię technologiczną, czyli dotację, którą spłacą wspomniane zadłużenie.

3.3.3 POIR: Go to Brand

Po raz kolejny PARP rozdzieli granty dla firm, które chcą promować swoje produkty za granicą. Beneficjenci będą mogli przeznaczyć wsparcie na udział w targach, wystawach, misjach gospodarczych i konferencjach zagranicznych. Dotacje pokryją też koszty usług doradczych związanych z promowaniem działalności gospodarczej.

5 - w tylu tegorocznych konkursach przedsiębiorcy będą mogli zgarnąć granty z poddziałania 1.1.1 POIR, czyli szybkiej ścieżki — dotacyjnego przeboju obecnej perspektywy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Dorota Zawiślińska

Polecane