Za szczególnie istotne przedsięwzięcia, które mają być zrealizowane przez PKP PLK dzięki współfinansowaniu z funduszy europejskich na lata 2014-20, uznano:
Prace na linii Poznań — Wrocław:
Trasa ma 164 km długości. Leży w ciągu międzynarodowego korytarza transportowego E 59, zapewniającego najkrótsze połączenie ze Skandynawii do Europy Środkowo-Wschodniej i na Bałkany. W 2015 r. PLK zakończyły modernizację dolnośląskiego odcinka trasy Wrocław — Rawicz. Trwają prace na odcinku wielkopolskim Poznań — Czempiń. Ich koniec zaplanowano na 2016 r. Na modernizację kolejnych dwóch wielkopolskich odcinków tej linii: Rawicz — Leszno i Leszno — Czempiń ogłoszono przetargi. Ich przebudowa ma się zakończyć do 2020 r. Będzie to koniec modernizacji trasy łączącej stolice województw dolnośląskiego i wielkopolskiego. Pociągi pasażerskie pojadą z prędkością do 160 km/h. Podróż najszybszym pociągiem z Wrocławia do Poznania skróci się do 1 godz. i 20 minut (obecnie około 2.20). Koszt tej inwestycji to 5 mld 450 mln zł.
Prace na linii Warszawa — Lublin:
Trasa ma 150 km. Linia pełni ważną rolę w obsłudze ruchu między Warszawą a granicą z Ukrainą i jest istotnym elementem międzynarodowego korytarza transportowego w osi Morze Czarne — Morze Bałtyckie. Po modernizacji pociągi pojadą tam 160 km/h, a czas przejazdu najszybszym pociągiem
z Warszawy do Lublina skróci się do 90 minut. Realizacja robót przewidywana jest do 2020 r. W kwietniu otwarto oferty w przetargu na roboty, zgłosiło się 22 wykonawców. Szacowany koszt realizacji tej inwestycji to ponad 3 mld zł.
Prace na linii Warszawa — Radom:
Linia nr 8 ma 317 km. Efektem modernizacji dostosowanie infrastruktury kolejowej do prędkości 160 km/h i likwidacja wąskiego gardła na odcinku Warka — Radom. Po zakończeniu prac najszybsze pociągi z Warszawy do Radomia pojadą w 70 minut. Planowany koniec modernizacji to 2020 r. Trwają już prace na odcinku od Warszawy Okęcia do Czachówka. Na pozostałych odcinkach trwają przetargi. Koszt inwestycji to około 2 mld złotych.
Prace na linii Poznań — Szczecin:
projekt zakłada wymianę niemal 200 km torów i remont wszystkich peronów. Prędkość maksymalna połączeń pasażerskich wzrośnie ze 120 do 160 km/h. Podróż między tymi miastami skróci się z 2 godzin 30 minut do 2 godzin. Prace rozpoczną się w 2018 r., a zakończone mają być w 2020r. Budżet wynosi 2 mld 234 mln zł.
Prace na linii Warszawa — Poznań:
Międzynarodowa linia E20 to najważniejsze i najkrótsze połączeniem krajów Unii Europejskiej z Europą Wschodnią i dalej z Azją. Ma kluczowe znaczenie dla powiązań regionalnych, międzyregionalnych i międzynarodowych w ruchu pasażerskim i towarowym. Ogłoszono już przetarg na remont odcinka ze Swarzędza do Sochaczewa, obejmujący modernizację 230 km torów oraz 10 stacji i przystanków. Prace potrwają do 2020 r. Dzięki przebudowie stacji m.in. w Łowiczu, Kutnie, Koninie pociągi z Warszawy do Poznania będą mogły jechać szybciej i poprawi się obsługa ruchu regionalnego. Koszt inwestycji to 2,6 mld zł.
Modernizacja linii średnicowej i linii obwodowych w Warszawie: Do 2018 r. mają powstać dwa przystanki i węzeł przesiadkowy do II linii metra. Prace ruszą w 2018 r. i będą prowadzone przy zachowaniu ruchu (pociągi podmiejskie do centrum Warszawy pojadą przez Warszawę Śródmieście lub przez Warszawę Centralną). Koniec prac przewidziano na 2023 r. Koszt to około 2 mld złotych. [ADO] © Ⓟ