— Z przerażeniem, ale i pełną gotowością śledziliśmy sytuację powodziową na południu Polski. Gdy tylko otrzymaliśmy informacje o szkodach, jakie wielka woda wyrządziła w szpitalach z Głuchołazów i Nysy, od razu podjęliśmy decyzję wsparciu. Dzielimy się tym, co możemy. Przekazaliśmy meble, sprzęt medyczny i wyroby medyczne, które pozwolą wyposażyć placówki, aby mogły jak najszybciej podjąć normalną pracę i skutecznie pomagać pacjentom — mówi Anna Rulkiewicz, prezeska Grupy LUX MED.
Szpital w Głuchołazach, gdzie woda zniszczyła m.in. poradnię chirurgiczną, jako pierwszy otrzymał pomoc od LUX MED. Placówka została wybrana na podstawie informacji ze sztabu kryzysowego. Transport złożony z trzech ciężarówek wyruszył spod centrali firmy już 20 września, po bezpośrednim kontakcie ze szpitalem i uzgodnieniu listy niezbędnego sprzętu.
— Pomogliśmy w wyposażeniu zalanych gabinetów. Przekazaliśmy meble: biurka, szafki czy kontenerki. Część chirurgiczną wyposażyliśmy w komputery, lampy chirurgiczne, materiały opatrunkowe, w tym zestawy do szycia, kozetki. Osoby, które sprzątają szkody, jakie przyniosła powódź, są narażone na zranienia, dlatego ta pomoc była niezbędna — podkreśla koordynatorka akcji pomocowej Monika Tomaszewska, dyrektorka Departamentu Zarządzania Klinicznego i Projektów Medycznych w Grupie LUX MED.
LUX MED przekazał również środki do dezynfekcji, preparaty stałego użytkowania, jak rękawice chirurgiczne, kalosze oraz wodę butelkowaną. Wszyscy pracownicy, włącznie z zarządem, byli zaangażowani w przygotowanie pomocy rzeczowej do transportu, który odbył się we współpracy z Inpostem.
Firma w zakresie pomocy współpracuje także z Ogólnopolskim Stowarzyszeniem Szpitali Prywatnych. Dzięki tym działaniom do Stronia Śląskiego przekazano mobilny gabinet internistyczno- chirurgiczny.
LUX MED przygotowuje także pomoc dla szpitala powiatowego w Nysie, gdzie powódź zrównała z ziemią cały SOR. Szpital stracił m.in. komorę hiperbaryczną i dwa duże rezonanse. LUX MED uzgodnił z dyrekcją nyskiego szpitala zakres pomocy dla poradni chirurgicznej.
— Wiemy, że chcą jak najszybciej uruchomić świadczenia i wrócić w miarę możliwości do standardowych działań. Są to wspaniali i niezwykle zaangażowani ludzie. Dlatego tym bardziej cieszy nas, że pomagamy w tych trudnych chwilach — zaznaczyła Monika Tomaszewska.
Skutki powodzi to nie tylko zniszczenia materialne, ale też wielki stres i szok, który może mieć długotrwały wpływ na zdrowie psychiczne ludzi przebywających na zalanych terenach. Dlatego LUX MED przygotował również bezpłatną pomoc psychologiczną dla powodzian.
Harmonia — Poradnia Zdrowia Psychicznego — uruchomiła 19 września specjalną infolinię. Wsparcie można uzyskać, dzwoniąc pod bezpłatny numer telefonu: 22 275 96 50, 7 dni w tygodniu, w godzinach 8-20.