Nazwa miasta może obniżyć cenę promocji w sieci

opublikowano: 28-10-2014, 00:00

Firm doradztwa podatkowego szukają w sieci przede wszystkim internauci w Warszawie.

Internauci z Warszawy, szukając firm świadczących usługi rachunkowe, częściej wpisują w wyszukiwarkach wyraz „księgowość” niż frazę „biuro rachunkowe”.

To błąd — oceniają autorzy badania skuteczności reklamy tego rodzaju działalności. Do pojęcia „księgowość” można dopasować wiele innych treści i informacji, np. związanych z literaturą opisującą te zagadnienia czy kursami dla księgowych — stwierdzono w raporcie z wyników badania przeprowadzonym przez zajmującą się hostingiem firmę Blink.pl.

Wynika z niego także, że w skali ogólnopolskiej częściej stosowane jest wyrażenie „biuro rachunkowe”. W porównaniu z innymi miastami stolica pod tym względem okazała się wyjątkiem. Celem badania było określenie, jak prowadzić najtańsze i zarazem skuteczne kampanie reklamowe w wyszukiwarkach (oparte na słowach kluczowych), dla firm zajmujących się usługami finansowymi.

Pod uwagę wzięto też fakt, że wiele z nich oferuje kompleksowe działania, w tym m.in. pełną księgowość oraz doradztwo podatkowe. Na podstawie takich założeń sprawdzono najpierw, na jaki potencjał zapytań w wyszukiwarce Google’a mogą liczyć przedsiębiorcy w dużych miastach Polski. Największy popyt na pełną księgowość odnotowano w Warszawie, tam miesięcznie jest wprowadzanych 1065 zapytań. Najrzadziej takich usług szukają poznaniacy (400 zapytań w miesiącu).

Podobne wyniki przynosi wyszukiwanie usług doradztwa podatkowego. Na czele plasuje się stolica (5143 zapytania miesięcznie), z kilkakrotnie większą liczbą wpisów niż w pozostałych miastach.W Krakowie jest ich 1807, w Gdańsku — 1880, we Wrocławiu — 1170, w Poznaniu 453. Aby oszacować, ile firma zapłaci za swoją promocję i do ilu potencjalnych klientów dotrze w ten sposób, pod uwagę wzięto konkurencyjność branży i wartość słów kluczowych.

Na katalog badanych wyrażeń złożyły się frazy: biuro księgowe, biuro rachunkowe, biuro rachunkowe z podaną nazwą miasta, doradca podatkowy, doradztwo podatkowe, książka przychodów i rozchodów, księgowość oraz pełna księgowość. Założono, że dzienny budżet na cele kampanii nie przekracza50 zł przy koszcie kliknięcia danego słowa nieprzekraczającego 2,50 zł. Orientacyjne koszty promocji ofert pełnej księgowości okazały się zbliżone, niezależnie od miasta — ok. 1,50 zł za kliknięcie reklamy.

Inaczej sytuacja przedstawia się w przypadku tak ogólnego wyrażenia, jak „biuro rachunkowe”. Za reklamę AdWords najwięcej zapłaci firma z Gdańska (1,62 zł), najmniej z Wrocławia (0,82 zł). Jeżeli jednak do frazy zostanie dodana nazwa miasta, role się odwrócą. Gdańszczanie będą mogli prowadzić tańsze kampanie (0,88 zł), wrocławianie droższe (1,41 zł).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu