Unia Europejska wspiera integrację infrastruktury transportowej krajów członkowskich. To szansa na dodatkowe pieniądze dla polskich lotnisk.
Program TEN-T wspiera tworzenie nowoczesnej i wydajnej infrastruktury transportowej w krajach Unii Europejskiej. Beneficjenci podzielą między siebie przyszłoroczny tort o wartości 600 mln EUR.
Urząd Lotnictwa Cywilnego zachęca do korzystania z funduszy Unii Europejskiej. W Narodowym Planie Rozwoju na lata 2004-06 nie ma pieniędzy na dofinansowanie rozbudowy infrastruktury lotniskowej. Pierwszeństwo w pozyskiwaniu funduszy na rozwój przed infrastrukturą lotniczą ma drogowa i kolejowa.
Lotniska mają szansę
Szansą dla portów lotniczych jest w tej sytuacji skorzystanie z pieniędzy budżetu TEN-T. W 2005 r. w ramach tego projektu dla 10 nowych państw członkowskich UE przeznaczonych zostało 100 mln EUR. W przyszłym roku roczny budżet 600 mln EUR podzieli między siebie 25 państw całej Unii.
Termin składania wniosków o dofinansowanie w ramach budżetu TEN-T upływa w połowie kwietnia. Wniosek może być złożony przez ULC bądź przez zainteresowany dotacją port lotniczy. Zanim jednak wniosek trafi do Komisji Europejskiej, musi zostać zaakceptowany przez Ministerstwo Infrastruktury.
Kolej jest priorytetem
Koncepcja TEN-T (Transeuropejskie Sieci Transportowe) powstała w latach 80. Swoim zasięgiem program obejmuje infrastrukturę transportową, telekomunikacyjną i energetyczną, w tym: 10 korytarzy przebiegających przez Europę Środkową i Wschodnią, 4 obszary transportowe na morzach, rozwój sieci transportowej na terytoriach państw kandydujących i połączenia europejsko-azjatyckie. W latach 2000-06 finansowanie projektów wykorzystywane jest tak, by co najmniej 55 proc. zostało przeznaczonych na kolej, w tym transport kombinowany, a maksimum 25 proc. na drogi.
Komisja Europejska stworzyła listę priorytetowych projektów, które mają być zrealizowane do 2010 r. Obecnie na liście znajduje się 30 pozycji, a cztery z nich dotyczą terytorium Polski. Jest to „autostrada morska” na Morzu Bałtyckim, połączenie kolejowe Gdańsk-Warszawa-Brno/Bratysława-Wiedeń, połączenie drogowe Gdańsk-Brno/Bratysława-Wiedeń i Rail Baltica Warszawa-Kaunas-Ryga-Tallin.