Amerykańsko-kanadyjskie konsorcjum chce wydzierżawić powojskowe lotnisko w Białej Podlaskiej na port cargo. Jednak AMW czeka na innych inwestorów.
Amerykańsko-kanadyjskie konsorcjum złożyło Agencji Mienia Wojskowego ofertę na wieloletnią dzierżawę powojskowego lotniska w Białej Podlaskiej.
Jerzy Rasilewicz, szef Agencji Mienia Wojskowego, poinformował sejmową komisję infrastruktury, że oferta firm amerykańskich i kanadyjskich dotyczy wieloletniej dzierżawy terenu i utworzenia w Białej Podlaskiej lotniska cargo, a w niewielkiej części także lotniska pasażerskiego.
Obiekt z przeszłością
Spółka akcyjna Port Lotniczy Biała Podlaska znalazła się w kłopotach, po tym jak obietnice inwestycyjne tureckiego biznesmena Vahapa Toya okazały się niespełnione. Vahap Toy w 2003 r. dostał wilczy bilet i musiał opuścić Polskę. W tej sytuacji Ministerstwo Skarbu Państwa, jako większościowy udziałowiec spółki Port Lotniczy Biała Podlaska (51 proc. akcji), zadecydowało o jej likwidacji. Obiekt w zarząd otrzymała Agencja Mienia Wojskowego i od dwóch miesięcy poszukuje inwestorów.
— Na razie w sprawie lotniska do AMW wpłynęła jedna oferta od potencjalnego inwestora, którym jest amerykańsko-kanadyjskie konsorcjum. Z oczywistych względów nie możemy ujawnić, co to za firmy. Na pewno AMW nie zamierza sprzedać lotniska. Interesuje nas wspólne przedsięwzięcie z inwestorem strategicznym, który jednak musi przeznaczyć obiekt na cele lotnicze — mówi Henryk Grojkowski z warszawskiego oddziału Agencji Mienia Wojskowego.
AMW czeka
Obiekt wymaga poważnego zastrzyku kapitału. Lotnisko w Białej Podlaskiej liczy ponad 300 ha i jest dla AMW obciążeniem chociażby z uwagi na wysokość podatku gruntowego. Na terenie obiektu znajduje się infrastruktura powojskowa, a więc: dwa pasy startowe, wieża kontrolna, budynki sztabowo-biurowe oraz magazyny.
— Na razie konsorcjum amerykańsko-kanadyjskie opracowuje szczegółowy biznesplan. Agencja czeka natomiast na dalsze oferty od inwestorów. Doszły nas słuchy, że swój powrót oraz inwestycje planuje pechowy Turek. Myślę, że w dziedzinie przyszłości lotniska w Białej Podlaskiej pierwsze decyzje zapadną po 30 czerwca — wyjaśnia Henryk Grojkowski.