Niechętni na ryzyko

Marcin Bołtryk
07-09-2006, 00:00

Przewozy materiałów niebezpiecznych drogą lotniczą są bardzo drogie. Dlatego niewiele firm zajmuje się świadczeniem takich usług.

DGR — dangerous goods regulation — w transporcie lotniczym są to materiały, które stwarzają ryzyko zagrożenia dla zdrowia, bezpieczeństwa mienia i środowiska oraz figurują na liście materiałów niebezpiecznych.

Obowiązkowo...

Zakres odpowiedzialności przewoźników, którzy podejmują się przewozu DGR, został podzielony na ogólny i szczegółowy.

— Odpowiedzialność ogólna dotyczy przestrzegania regulacji IATA oraz postępowania zgodnie z przepisami krajów uczestniczących w obrocie twarowym, odpowiedzialność szczegółowa natomiast dotyczy pewności nadawcy (operator logistyczny) przed przyjęciem towaru do transportu lotniczego, że wszystkie kryteria związane z bezpieczeństwem są spełnione — wyjaśnia Jolanta Małachowska, kierownik spedycji lotniczej w Kuehne+Nagel.

Operator logistyczny, podejmując się realizacji tego rodzaju transportu, musi być pewien, że transport towaru lub substancji nie jest zabroniony w przewozie lotniczym, a przesyłka spełnia wszystkie wymagania związane z prawidłowym zapakowaniem, oznaczeniem oraz że towarzyszą jej prawidłowo przygotowane dokumenty i listy przewozowe. Wszystko to regulują odpowiednie przepisy IATA, w szczególności zaś tzw. chek list.

— Niewiele firm spedycyjnych ma w ofercie obsługę przesyłek DGR — w szeroko rozumianym pojęciu. Ich kompleksowa obsługa to domena operatorów logistycznych, zajmujących się bardzo konkretną, wąską specjalizacją — twierdzi Jolanta Małachowska.

...i kompleksowo

Warto podkreślić, że już samo pozyskiwanie firm klientów, chcących przewieźć materiały niebezpieczne drogą lotniczą, jest bardzo specyficzne i stosunkowo trudne.

— Należy dysponować określoną — już istniejącą — infrastrukturą techniczną, która pozwala na efektywne działania. Jednym z najważniejszych elementów jest dobre merytoryczne przygotowanie oraz potencjał osób z uprawnieniami IATA do obsługi materiałów niebezpiecznych w transporcie lotniczym. Drugim, nie mniej ważnym czynnikiem, jest możliwość wykonywania zarówno dostaw, jak i odbioru przewiezionych drogą lotniczą towarów z wykorzystaniem transportu samochodowego, zgodnie z wymaganiami ADR, oraz zapewnienie klientowi odpowiednich opakowań, zgodnych z wymaganiami IATA — wyjaśnia Jolanta Małachowska.

Nie bez znaczenia pozostaje wysoka cena lotniczych przewozów DGR.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Niechętni na ryzyko