Czytasz dzięki

Zachęty do zatrudniania niepełnosprawnych

opublikowano: 18-11-2020, 13:00

Pracodawcy, którzy tworzą etaty dla osób z niepełnosprawnością, mogą liczyć na wsparcie finansowe z PFRON.

Coraz więcej pracodawców myśli o zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Sprzyja temu m.in. wzrost popularności pracy wykonywanej zdalnie – wynika z kampanii społecznej „Pracodawca z sercem”, prowadzonej przez firmę doradczą BPO Network. Celem akcji jest promowanie postaw, które przełamują bariery i stereotypy dotyczące niepełnosprawności.

– Dając pracę osobie niepełnosprawnej, w pewnym sensie ratujemy jej życie. Dzięki pracy czuje się potrzebna, zapomina o swoich problemach, myśli o przyszłości – mówi Joanna Olszewska, prezes BPO Network.

Według najnowszych danych Głównego Urzędu Statystycznego z września tego roku, w Polsce jest nieco ponad 233 tys. aktywnych zawodowo osób z niepełnosprawnościami – o 12,2 tys. mniej niż przed rokiem. Niemniej w ostatnich latach zatrudnienie takich pracowników rośnie. Przybyło ich nie tylko w zakładach pracy chronionej, ale także na otwartym rynku pracy – to wzrost z 135,2 tys. w 2016 r. do 140,7 tys. w 2020 r.

Zwiększa się także liczba pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne. W 2016 r. było ich ok. 28,5 tys., a w 2020 r. - ponad 30,9 tys.

– W tym roku prawie wszyscy zatrudniający wywodzą się z otwartego rynku pracy. Mimo pandemii i lockdownu nastąpił zauważalny wzrost zatrudnienia niepełnosprawnych bezrobotnych - z 96,1 proc. do 97,44 proc. – podkreśla Joanna Olszewska.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnością na otwartym rynku pracy jest wspierane m.in. poprzez dofinansowanie do wynagrodzeń i dotacje na utworzenie lub wyposażenie stanowiska pracy dla pracownika z niepełnosprawnością, pochodzące z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON).

Dopłata do wynagrodzenia pracownika z niepełnosprawnością zależy od jej stopnia. Jeżeli jest lekki, refundacja wynosi 450 zł miesięcznie. W przypadku osób niepełnosprawnych w stopniu umiarkowanym jest to 1200 zł, a znacznym - 1950 zł.

Ponadto pracodawca ma prawo do zwrotu różnego rodzaju wydatków związanych z zatrudnieniem osoby niepełnosprawnej, jak np. kosztów adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających wykonywanie pracy lub funkcjonowanie w zakładzie pracy oraz szkoleń takiego pracownika. Oprócz tego jest zwolniony z wpłat na PFRON.

– Liczymy na to, że sytuacja osób z niepełnosprawnością na rynku pracy z miesiąca na miesiąc będzie lepsza. Coraz więcej z nich bierze los we własne ręce i wykazuje chęć podjęcia pracy – i to jest pierwsza przyczyna takich zmian. Jest też coraz więcej firm przystosowanych do potrzeb osób z niepełnosprawnościami oraz kursów, podczas których można się doszkalać w nowych dziedzinach. Ponadto mamy boom na prace zdalną, co jest dużym ułatwieniem np. dla osób na wózkach – mówi prezes BPO Network.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: IWA

Polecane