No i jak teraz wyjąć tę kratkę z auta?

Rafał Kerger
23-06-2005, 00:00

Demontaż kratki i sprzedaż samochodu może się opłacać. Fiskus nie będzie się czepiał!

Kratka w samochodzie firmowym powoli odchodzi do lamusa. Co z nią zrobić? Zdjąć? Ile to kosztuje? Co na to policja? A może opłaca się jeszcze przed 22 sierpnia sprzedać takie auto? Co ważne: nowe przepisy nie zmieniają homologacji, lecz jedynie prawo do odliczenia VAT.

Kratkę sprzedajesz

Po 22 sierpnia, kiedy skończy się „era wzoru Lisaka”, sytuacja sprzedającego auto z kratką nie wydaje się olśniewająca. Samochód ma wady — np. zamiast pięcio-, jest czterosobowy. Na przejściu granicznym — teoretycznie — kierowca powinien się ustawiać na pasie dla ciężarówek. A za chwilę jeszcze nie będzie można odliczać VAT od zakupionego do niego paliwa. Cena rynkowa auta pewnie będzie niższa niż rodzinnego odpowiednika „osobowej ciężarówki”. Ale…

— Przed odsprzedażą można rozważyć demontaż kratki i przerejestrowanie samochodu na osobowy, co zapewne podniesie jego wartość w oczach potencjalnego nabywcy — uważa Wojciech Sztuba z TPA Horwath Sztuba Kaczmarek.

Do ceny samochodu trzeba doliczyć 22-proc. VAT, który może odliczyć kupujący — oczywiście, jeśli jest płatnikiem VAT.

— Jeśli samochód z kratką nie spełnia wymogów znowelizowanej ustawy o VAT, nabywca, który kupi go po 22 sierpnia, ma prawo do odliczenia jedynie 60 proc. podatku (nie więcej niż 6 tys. zł), gdyż wchodzą tu w grę przepisy obowiązujące w chwili dokonania transakcji — dodaje Tomasz Bełdyga z KPMG Tax.

I jeszcze jedna ważna sprawa. Jeżeli przeznaczony do sprzedaży samochód nie został do końca zamortyzowany, to niezamortyzowana część w chwili sprzedaży stanie się kosztem uzyskania przychodu.

Kratkę demontujesz

Demontaż kratki w samochodzie, choć prosty, nie jest czynnością, którą można zrobić samemu. Tak stanowią przepisy. Odkręcenie śrubek przez mechanika uprawnionej stacji serwisowej i wypisanie kwitu potwierdzającego zmianę na przykład w warszawskiej MPT kosztuje 50 zł. Potem nieodzowny jest jeszcze przegląd techniczny (82 zł). No i zmiana w dowodzie rejestracyjnym, co wymaga wizyty w wydziale komunikacji urzędu miasta lub gminy po nowy dowód rejestracyjny (80 zł) — petent nie powinien zapomnieć o przyniesieniu tablic rejestracyjnych i otrzymanych w stacji diagnostycznej dokumentów.

— Przerejestrowanie samochodu ciężarowego na osobowy nie rodzi skutków podatkowych, jeśli samochód po zakupie wykorzystywano w działalności gospodarczej, czyli opodatkowanej — zapewnia Wojciech Sztuba.

Polemizuje z nim jednak Tomasz Bełdyga. Odradza zdjęcie kratki w samochodzie i przerobienie go na osobowy. Jego zdaniem, narazi to przedsiębiorcę na to, że organy skarbowe odmówią mu prawa do odliczenia części podatku VAT i określą zaległość podatkową z odsetkami i 30-proc. sankcją. Doradca KPMG dodaje również, że w przypadku aut z kratką zakupionych przed 1 maja 2004 r., czyli według przepisów sprzed pomysłu posła Lisaka, demontaż kratki i zmiana samochodu w osobowy wiąże się z ryzykiem utraty prawa do odliczenia całości naliczonego podatku.

— Władzom podatkowym trudno będzie jednak zakwestionować odliczenie VAT. Musiałyby de facto wykazać, że przedsiębiorca od razu zamierzał obejść przepisy, od początku użytkując samochód jako pojazd osobowy, a nie dostawczy — odpowiada Wojciech Sztuba.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Rafał Kerger

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ No i jak teraz wyjąć tę kratkę z auta?