Nostalgia za PRL-em

opublikowano: 13-12-2019, 06:00

Wspominając noc stanu wojennego zastanawiamy się, dlaczego dziś Polacy tęsknią za Polską Ludową.

Motocyklista obuty w stare-nowe relaksy, tankujący starego-nowego junaka na starej-nowej stacji CPN? Łza się w oku kręci. Rzeczywistość rodem z lat 80. w wielkim stylu, ku radości Polaków powraca w XXI wieku. Nasz sentyment do minionych czasów rośnie.

- Ludzie idealizują przeszłość. Wydaje im się, że to co było kiedyś, jest znacznie lepsze, niż to, co jest dzisiaj – mówi Sebastian Hejnowski z MSL Group.

Według niego szczególnie wyraźnie widać to na Zachodzie, gdzie ludzie stracili nadzieję, że przyszłość może przynieść coś dobrego, ale i u nas zauważyć można podobną tendencję. Inna sprawa, że na tej nostalgii można zarobić.

Stołeczne Muzeum życia w PRL, jak deklaruje jego kierownik Jacek Pilachowski, zaczyna wychodzić na swoje, co, jak na prywatną placówkę tego typu, nie jest przecież częste. Także polskie wzornictwo przemysłowe z lat 50., 60. i późniejszych cieszy się coraz większą popularnością. Meble, ceramika, tkaniny, a ostatnio także wyroby ze szkła zyskują na wartości i są świetną lokatą kapitału – przekonuje Cezary Lisowski z domu aukcyjnego Desa Unicum.

W latach 70. Polska była 10. potęgą gospodarczą świata, a teraz nie należy nawet do G20, która zrzesza 20 najbardziej rozwiniętych państw globu. To kiedy było lepiej, wtedy, czy teraz? Na to przewrotne pytania próbuje odpowiedzieć dr Piotr Maszczyk ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.

Wszystkie odcinki Pulsu Biznesu do słuchania na pb.pl/dosluchania oraz w aplikacjach podcastowych (np. na Spotify lub na Lectonie).

e4037212-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
Newsletter autorski Bartłomieja Mayera
ZAPISZ MNIE
OŚ, czyli Obserwator Środkowoeuropejski
autor: Bartłomiej Mayer
Wysyłany raz w tygodniu
Bartłomiej Mayer
Autorski przegląd informacji gospodarczych z krajów Europy Środkowej: Ukrainy, Białorusi, Czech, Słowacji i Węgier.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartłomiej Mayer

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy