Wymaga to opracowania długoterminowych strategii krajowych, mających na celu wspieranie renowacji budynków publicznych i prywatnych z myślą o ograniczeniu emisji o 80 proc. — 85 proc. w porównaniu z poziomami z 1990 r. Nowa dyrektywa wprowadzi wymagania elektromobilności, np. co najmniej jedno miejsce ładowania dla pojazdów elektrycznych w budynkach z więcej niż 10 miejscami parkingowymi i instalacji infrastruktury okablowania do ładowania pojazdów elektrycznych. Zaostrzono też zasady kontroli systemów ogrzewania i klimatyzacji. Po zatwierdzeniu przez kraje członkowskie w ramach Rady UE zaktualizowana dyrektywa zostanie opublikowana w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie 20 dni po publikacji. Termin wdrożenia nowych przepisów do ustawodawstwa krajowego wynosi 20 miesięcy.
Nowa dyrektywa
Parlament Europejski przegłosował 17 kwietnia 2018 r. nowe przepisy, które zwiększą efektywność energetyczną budynków w Unii Europejskiej do 2050 r.