Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) prowadzi konkurs „Rozwój oferty klastrów dla firm” z działania 2.17 programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Mogą w nim startować koordynatorzy tzw. ponadregionalnych klastrów wzrostowych, którzy rozwijają ofertę nowatorskich usług dla MŚP. Wspomniane usługi powinny wspierać działalność badawczo-rozwojową i innowacyjną firm, a także przedsięwzięcia dotyczące transformacji cyfrowej, gospodarki o obiegu zamkniętym, niskoemisyjnej oraz nowoczesnej edukacji. W puli jest 25 mln zł. Wnioski o dofinansowanie można składać do 12 grudnia.
Eksperci PARP zwracają uwagę, że potencjalni wnioskodawcy nie należą do krajowych klastrów kluczowych (KKK). Warto zaznaczyć, że nie mają oni tak dużego potencjału jak KKK, choć jest ich znacznie więcej. Zwykle działają na rynku krócej i zrzeszają mniej członków. Zgodnie z regulaminem konkursu wnioskodawca musi prowadzić biznes od co najmniej dwóch lat - na terenie obejmującym przynajmniej dwa województwa. Ponadto ponadregionalny klaster wzrostowy powinien liczyć nie mniej niż 35 członków.
Dotacje pomogą wnioskodawcom również w ekspansji zagranicznej. Sfinansują usługi doradcze i szkoleniowe. Granty pokryją też koszty stworzenia lub modernizacji infrastruktury przeznaczonej do świadczenia usług wspierających działalność badawczo-rozwojową lub innowacyjną członków danego klastra. Na dofinansowanie mogą liczyć także projekty obejmujące udział klastra w międzynarodowych partnerstwach.
Przyznawane przez PARP dofinansowanie wyniesie do 70 proc. wartości projektu. To oznacza, że 30 proc. kosztów przedsięwzięcia pokrywa koordynator ponadregionalnego klastra wzrostowego. Co ważne, może on złożyć tylko jeden wniosek o dofinansowanie.
W konkursie można otrzymać finansowe wsparcie m.in. na:
- koszty personelu, wynajmu pomieszczeń, usługi eksperckie
- wydatki inwestycyjne, w tym zakup środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych
- koszty usług doradczych i szkoleniowych, transportu, opłat rejestracyjnych za udział w wydarzeniach, organizacji stoiska wystawowego, członkostwa w sieciach współpracy międzynarodowej
- wydatki przeznaczone na wynajem infrastruktury niezbędnej do opracowania lub testowania nowych usług i na uzyskanie certyfikatów branżowych.