Nowe przepisy ożywią rynek

Artur Niewrzędowski
opublikowano: 1999-04-23 00:00

Nowe przepisy ożywią rynek

Producenci samochodów czekają na boom

BĘDZIE LEPIEJ: Prawne i podatkowe uregulowanie leasingu przyczyni się do znacznego wzrostu sprzedaży środków transportu drogowego, w tym samochodów osobowych — zaznacza Heinrich M. Weber, prezes Mercedes-Benz Leasing Polska. fot. Grzegorz Kawecki

Polski rynek leasingu jest jednym z najdynamiczniej rosnących w Europie. Głównym motorem jego rozwoju są środki transportu drogowego, które stanowią blisko 60 proc. wszystkich aktywów przekazanych w leasing. W ubiegłym roku wartość takich transakcji przekroczyła 3,435 mld zł.

Samochód jest najbardziej popularnym, a zarazem kontrowersyjnym ze względów podatkowych przedmiotem transakcji leasingowych. W 1998 roku środki transportu drogowego stanowiły ponad 58,21 proc. leasingowanych przedmiotów. Leasing samochodów osobowych kształtował się na poziomie niespełna jednego procentu, gdyż Polska jest jedynym krajem w Europie, w którym prawo podatkowe czyni takie transakcje nieopłacalnymi.

— Dziwię się, że polskie prawodawstwo nie sprzyja leasingowi samochodów osobowych. W krajach Europy Zachodniej takie transakcje stanowią około 60 proc. leasingowanych aut — twierdzi Dariusz Małachowski, prezes Lea- sing Consulting.

Gra pozorów

Obecnie przedsiębiorstwa leasingowe i koncerny motoryzacyjne przerabiają auta osobowe i homologują je na ciężarowe, aby zwiększyć zainteresowanie klientów transakcjami. W ten sposób na naszych drogach pojawiły się ciężarowe Cinquecento.

W tym roku może nastąpić przełom na rynku środków transportu drogowego, gdyż Ministerstwo Finansów pracuje nad projektem ustawy dotyczącej leasingu. Czarnym koniem mogą okazać się samochody osobowe. Gdy nowe prawo uczyni leasing takich aut opłacalnym pod względem podatkowym, spowoduje to znaczące ożywienie na rynku motoryzacyjnym.

Wspólny cel

Ważnym ogniwem leasingu środków transportu drogowego są pojazdy specjalistyczne, ciężarowe. Ze względu na ich dużą wartość są one osiągalne dla niewielu przedsiębiorstw, dlatego głównym kanałem ich zbytu jest leasing. Coraz popularniejsze stają się w tym zakresie usługi producentów.

— W Polsce, podobnie jak w Europie Zachodniej, głównymi lea- singodawcami pojazdów będą przedsiębiorstwa powiązane z koncernami motoryzacyjnymi — uważa Heinrich M. Weber, prezes Mercedes-Benz Leasing Polska.

Na początku roku instytucje finansowe koncernów samochodowych powołały Związek Przedsiębiorstw Finansujących Obrót Pojazdami. Jego działalność ma się przyczynić do sprawnego i szybkiego pokonywania trudności, hamujących zbywanie aut. Idzie tu również o problemy związane z lea- singiem. Jeszcze w tym roku może rozpocząć się ostra rywalizacja cenowa na rynku środków transportu drogowego, gdyż leasingowe spółki producentów są w stanie oferować tańsze usługi.

Artur Niewrzędowski