Nowe usługi zrewolucjonizują rolę telefonu

Władysław Bartoszewicz
14-03-2001, 00:00

Władysław Bartoszewicz: Nowe usługi zrewolucjonizują rolę telefonu

Komórkowy telefon XXI wieku będzie służył nie tylko do rozmów, lecz także do przeglądania Internetu, dokonywania płatności i wymiany rozbudowanych aplikacji. Operatorzy komórkowi nie ukrywają, że dzięki nowym technologiom pragną przyciągnąć nowych klientów — w tym najbardziej zamożnych, czyli biznesowych.

Już teraz użytkownicy komórek mogą korzystać z różnego rodzaju serwisów, takich jak informacje giełdowe, wiadomości czy pogoda, oraz uczestniczyć w usługach interaktywnych typu homebanking, m-commerce (wciąż poszukuje się polskich odpowiedników dla tych terminów). Obecnie pięć banków korzysta z technologii Plus GSM w realizacji rozwiązań m-bankowych. Służy ona też do realizacji projektu pierwszego w pełni wirtualnego banku w Polsce. A już niedługo udostępnione zostaną nowe pakiety usług oparte na automatycznej lokalizacji. Zrewolucjonizują one sposób przekazywania informacji w sieciach GSM.

Mamy coraz nowocześniejsze komputery, szybsze transmisje danych i głosu oraz elektroniczny handel. Szefowie przedsiębiorstw wiedzą, ile korzyści dają te udogodnienia. Już ponad 60 milionów osób na całym świecie nie pracuje w tradycyjnym środowisku biurowym, a w ciągu dwóch lat ich liczba wzrośnie do 108 milionów. Dowiedziono, że swoboda ruchu pozwala pracować wydajniej — poczta elektroniczna i Internet są dostępne z biura, z domu i z drogi, podczas pracy i wypoczynku, z telefonu komórkowego i stacjonarnego. Wraz ze wzrostem prędkości transmisji i rozwojem WAP, Internet przestaje być ograniczony do sieci przewodowych. Ludzie sprawdzają notowania walut z samochodów, a prognozę pogody poprzez notesy elektroniczne. Niedługo zaczną używać telefonów komórkowych jako środka płatniczego. Telefony przejmujące funkcje karty kredytowej umożliwią zakup benzyny, a jako skanery kodów kreskowych pozwolą porównać ceny.

Transmisja pakietowa, czyli GPRS, nie tylko przyczyni się do spopularyzowania usług dostępnych poprzez WAP, ale również pozwoli w szerszym zakresie wykorzystywać transmisję danych w sieciach mobilnych przez klientów biznesowych. GPRS jest doskonałym narzędziem dla firm, w których duża część pracowników często podróżuje lub pracuje w terenie. Dotychczas albo nie mieli oni dostępu do zasobów danych firmy, albo musieli za każdym razem łączyć się z nią za pomocą Internetu, co nie zawsze było dla firmy opłacalne.

Firmy telekomunikacyjne prognozują, że około roku 2005 transmisja danych w sieciach GSM będzie stanowić aż 70-80 proc. ruchu. Przewiduje się również, że w 2003 roku liczba osób łączących się z Internetem z telefonów komórkowych będzie identyczna jak z komputerów. Przychody operatorów GSM z usług dodanych mają dużą dynamikę wzrostu. Coraz popularniejsze są krótkie wiadomości tekstowe (SMS) i różne aplikacje multimedialne, także o charakterze rozrywkowym.

Przewiduje się, że w systemach trzeciej generacji komunikacja głosowa będzie miała znaczenie marginalne. Bardziej istotne staną się interaktywne serwisy, których podstawowym celem będzie uprzyjemnienie człowiekowi życia. UMTS zapewni transmisję danych, charakteryzującą się bardzo niskim kosztem dostępu, dużą pojemnością i bardzo dużą szybkością przesyłu — do 2 Mbit/s. Sieci komórkowe trzeciej generacji umożliwią dostęp do usług z prędkością podobną do stałych łączy w sieciach stacjonarnych.

Telefony przyszłości przejmą w zasadzie funkcje komputerów. To z telefonu, a nie z komputera, będziemy mieli dostęp do wszystkich potrzebnych, spersonalizowanych informacji. Również z telefonu będziemy dokonywać transakcji bankowych, prowadzić interesy, kontaktować się z rodziną, słuchać muzyki, a nawet… oglądać filmy.

Władysław Bartoszewicz

jest prezesem Polkomtela

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Władysław Bartoszewicz

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Nowe usługi zrewolucjonizują rolę telefonu