W ubiegłym tygodniu Miejski Ogród Zoologiczny w Łodzi (spółka w organizacji) ogłosił przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie orientarium, czyli „wielofunkcyjnego pawilonu hodowlano-wystawienniczego wraz z wybiegami zewnętrznymi zwierząt”. Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi, szacowała wartość tej inwestycji na 300 mln zł. O tym, że takie przedsięwzięcie ma sens i nie musi przynosić strat, przekonuje przykład Wrocławia. Jego niedawno wybudowane Afrykarium odwiedza około 2 mln turystów rocznie.

Prace w Łodzi mają potrwać trzy lata. Przetarg jest otwarty, o wyborze wykonawcy zdecydują dwa czynniki: cena (waga 90) i gwarancja (10). Wymagania wobec potencjalnych wykonawców są spore. O zamówienie mogą się starać firmy, które mają co najmniej 150 mln zł rocznych obrotów i minimalną zdolność kredytową 50 mln zł.
Muszą też pochwalić się zrealizowaniem inwestycji w formule „zaprojektuj i zbuduj”, a także wykonanym kontraktem wartym co najmniej 100 mln zł. Ponadto wymagane jest doświadczenie w inwestycjach dla ogrodów zoologicznych. Otwarcie ofert 26 lipca.