Nowicjuszowi pozostało wiele do zrobienia

Bartosz Ptach
23-08-2007, 00:00

Arcus to jeden z wielu obecnych w Polsce integratorów technologii informatycznych. Trzon oferty stanowią rozwiązania hardware’owe w zakresie zarządzania dokumentacją, umożliwiające integrację drukowania, kopiowania, digitalizacji i archiwizacji oraz rozwiązania wspomagające zarządzanie strumieniem korespondencji masowej. Rozwiązania opierają się na profesjonalnej platformie technologicznej, a sprzęt wchodzący w jej ramy zdobywany jest przez spółkę od renomowanych partnerów światowych, jak Kyocera Mita i Pitney (Arcus jest wyłącznym dystrybutorem w Polsce), UTAX oraz Martin Yale International.

Głównymi urządzeniami wykorzystywanymi przez firmę w budowie systemów zarządzania są drukarki laserowe oraz urządzenia wielofunkcyjne. Spółka bezpośrednio konkuruje z przedstawicielami firm HP, Lexmark i Canon. Liderem w sprzedaży w segmencie urządzeń monochromatycznych i kolorowych jest HP, który w 2006 r. kontrolował 56 proc. rynku urządzeń monochromatycznych, za nim uplasował się Samsung z 17-procentowym udziałem i Lexmark — 12 proc. rynku. Kyocera Mita, której produkty sprzedaje Arcus, znajdowała się na czwartej pozycji z 3,5-procentowym udziałem. Również w segmencie urządzeń wielofunkcyjnych i laserowych liderem pozostaje HP. Bezpośrednim konkurentem Arcusa jest firma Grand, oferująca rozwiązania Neopost.

Polski rynek IT rozwija się bardzo dynamicznie. W 2006 r. jego wartość w Polsce wyniosła 6,06 mld USD, a jego dynamika osiągnęła 12,4 proc. — wynika z raportu firmy analitycznej PMR. Eksperci prognozują, że w tym roku wartość branży IT wyniesie 6,85 mld USD, co oznacza wzrost o 13 proc. Dynamika wzrostu rynku integratorów przewyższa dwukrotnie dynamikę rynku IT. Jest kilka prawidłowości na rynku integracyjnym. Uczestnicy wyspecjalizowali się w obsłudze konkretnych sektorów gospodarki — bankowość i finanse (Softbank), sektor publiczny (Prokom), służba zdrowia (dawny Computerland).

Na warszawskim parkiecie notowanych jest kilkanaście spółek o podobnym profilu działalności do Arcusa. Te najbardziej podobne modelem to Comarch i Comp. Pod względem sprzedaży Arcus na tle giełdowej konkurencji nie błyszczy. Emitent ma znacznie niższe przychody. Średnioroczna dynamika wzrostu przychodów z ostatnich 3 lat oraz ostatnich 4 kwartałów jest dużo niższa. Dla Comarchu wyniosła 20,36 proc., dla Compa 31,91 proc., zaś dla Arcusa zaledwie 4,66 proc. Spółka w 2006 r. uzyskała marżę operacyjną netto 7,7 proc. Comp w ostatnich czterech kwartałach, uwzględniając wyniki spółki z II kwartału 2007 r., wypracował marżę 12,5 proc., a Comarch 6,5 proc. Wskaźniki giełdowe, jak P/E i P/BV (patrz tabelka) sugerują za to, że zarząd Arcusa ustalił rozsądną cenę emisyjną (biorąc pod uwagę historyczne wyniki).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Bartosz Ptach

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

/ Nowicjuszowi pozostało wiele do zrobienia