Nowości w podatku VAT

TOMASZ GRUNWALD
opublikowano: 21-01-2013, 00:00

Ustawodawca przewidział na tyle szeroki zakres zmian, iż zdecydowano się na ich wprowadzenie w trzech etapach: od 1 stycznia i 1 kwietnia 2013 r. oraz od 1 stycznia 2014 r.

W odniesieniu do zmian, które weszły w życie 1 stycznia 2013 r., na szczególną uwagę zasługują modyfikacje zasad funkcjonowania tzw. ulgi na złe długi. Zgodnie z nowymi regulacjami podatnik, wierzyciel, który nie uzyskał zapłaty za swoje faktury do 150. dnia od terminu zapłaty, będzie miał możliwość skorygowania swojego podatku należnego i obniżenia obrotu, a jednocześnie nabywca będzie miał automatyczny obowiązek obniżenia podatku naliczonego u siebie. Kolejną istotną zmianą jest zmiana zasad rozliczania podatku VAT przez tzw. małych podatników, którzy rozliczają się metodą kasową. Zniesiono ograniczenie 90-dniowe na rzecz terminu faktycznej zapłaty w przypadku transakcji z innymi podatnikami VAT. W przypadku transakcji z podmiotami, które nie są czynnymi podatnikami VAT, wprowadzono termin 180 dni, w którym trzeba będzie tak czy inaczej podatek należny zapłacić. Istotnym zmianom uległy zasady wystawiania faktur. Wprowadzono m.in. możliwość wystawienia faktury zbiorczej czy też faktur uproszczonych (przy transakcjach do kwoty 450 zł). Złagodzono również obowiązki, jakie należy spełnić, aby skorzystać z możliwości tzw. samofakturowania. Wśród zmian, które wejdą w życie 1 kwietnia 2013 r., należy zwrócić uwagę na nową, zawężoną definicję próbki oraz ograniczenie stosowania mechanizmu samonaliczania w odniesieniu do dostaw towarów wykonywanych przez zagranicznych podatników zarejestrowanych na VAT w Polsce. Zmiany wchodzące w życie 1 stycznia 2014 r. dotyczą przede wszystkim zasad powstawania obowiązku podatkowego. Odejdziemy od zasady dnia 7. na rzecz momentu dostarczenia towaru lub wykonania usługi. Ponadto faktury trzeba będzie wystawić do 15. dnia następnego miesiąca i moment wystawienia faktury nie będzie miał zasadniczo wpływu na datę powstania obowiązku podatkowego.

TOMASZ GRUNWALD

doradca podatkowy, radca prawny, partner i szef zespołu ds. VAT w KPMG tgrunwald@kpmg.pl

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: TOMASZ GRUNWALD

Polecane