Nowości zalewają półki

Wiktor Szczepaniak
15-02-2007, 00:00

Liczba nowych produktów, które trafiają do sprzedaży na rynku światowym, zwiększa się w zawrotnym tempie. W 2006 r. było ich aż 182 tys.

Raport o światowych trendach

Liczba nowych produktów, które trafiają do sprzedaży na rynku światowym, zwiększa się w zawrotnym tempie. W 2006 r. było ich aż 182 tys.

Walka firm o uwagę i lojalność klientów coraz bardziej się zaostrza. Świadczy o tym m.in. duży wzrost liczby nowych produktów, które trafiają do sprzedaży. Jak wynika z danych brytyjskiej firmy badawczej Mintel, która monitoruje nowości pojawiające się na rynku światowym, w 2006 r. ich liczba zwiększyła się aż o 17 proc. — do rekordowego poziomu 182 tysięcy.

Kup pan cegłę

Najwięcej nowości, bo aż 105 tys., wypuściły na rynek firmy spożywcze. Oznacza to, że każdego dnia na półki sklepowe trafiało w 2006 r. aż 300 nowych produktów żywnościowych. A biorąc pod uwagę stałą tendencję wzrostową z ostatnich lat, w tym roku nowości powinno być jeszcze więcej.

— Prawda jest taka, że zaledwie 10-15 proc. z tych nowości zostaje na rynku. Reszta po pewnym czasie znika —mówi Andrzej Gantner, dyrektor Polskiej Federacji Producentów Żywności.

Jego zdaniem, liczba nowości rośnie ze względu na zaostrzającą się konkurencję pomiędzy producentami, a także ze względu na stałe dążenie firm do rozwoju i zwiększenia wartości posiadanych marek.

— Przez wypuszczanie nowości firmy starają się podtrzymać zainteresowanie konsumentów swoją marką, ale także szukają interesujących i niezagospodarowanych nisz rynkowych — dodaje Andrzej Gantner.

Podkreśla przy tym, że największą liczbę nowości wprowadzają na rynek firmy duże. Małe i średnie, ze względu na wysokie koszty i względnie duże ryzyko niepowodzenia, postępują w tej kwestii dużo bardziej ostrożnie i wolą raczej naśladować dużych w przypadku sukcesu danego produktu.

Zdrowie się sprzedaje

Z raportu Mintela wynika, że jednym z najsilniejszych trendów na światowym rynku jest obecnie szybki rozwój oferty produktów o walorach pro- zdrowotnych. Na przykład liczba nowych produktów o obniżonej zawartości niekorzystnych dla zdrowia tłuszczów typu trans wzrosła w 2006 r. o ponad 100 proc. Podobnie rzecz się miała z produktami bezglutenowymi. Firmy na całym świecie zaczynają eliminować z produkowanej żywności składniki mogące wywoływać alergie i oczywiście mocno się tym chwalą, co wpływa na wzrost sprzedaży. Eksperci Mintela zwracają też uwagę, że w ubiegłym roku pojawiło się dużo nowych produktów opatrzonych etykietką „etycznych” lub „ekologicznych”. Te pierwsze powiązane są najczęściej z jakąś społeczną kampanią lub ideą (np. Fair Trade), a drugie są odpowiedzią producentów na rosnące zainteresowanie konsumentów żywnością ekologiczną.

Acai będzie hitem

Brytyjscy eksperci wskazują też na produkty bądź charakterystyczne dodatki, które mogą stać się motorami sprzedaży nowości w tym roku. Jednym z takich przebojów ma być acai. Jest to egzotyczny owoc rosnący w amazońskiej dżungli, który według najnowszych badań zawiera niezwykle korzystną dla zdrowia mieszankę substancji organicznych, witamin i nienasyconych kwasów tłuszczowych.

W Polsce do najbardziej innowacyjnych należą producenci napojów i słodyczy. Na przykład w sprzedaży firmy Mieszko, giełdowego producenta słodyczy, każdego roku około 30 proc. stanowią nowości.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Wiktor Szczepaniak

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Nowości zalewają półki