Nowy handel oddala się od centrów

Przybywa sklepów i powierzchni usługowych na osiedlach i w biurowcach.

W 2018 r. na rynku pojawi się ponad 500 tys. mkw. nowoczesnej powierzchni handlowej (średnia z ostatniej dekady to 660 tys. mkw.). Jak wynika z analizy sektorowej rynku nieruchomości handlowych BNP Paribas Real Estate Poland, największe otwarcia będą domeną dużych miast (otwarcie Forum Gdańsk i Galerii Libero w Katowicach), jednak w najbliższych kwartałach swoją pozycję będą wzmacniały miasta z liczbą mieszkańców nieprzekraczającą 100 tys. To w nich pojawi się około jednej trzeciej tegorocznej nowej podaży.

Wyświetl galerię [1/2]

HANDEL: W ślad za inwestycjami mieszkaniowymi podążają duże sieci dyskontowe, gastronomiczne, a także prywatni przedsiębiorcy — mówi Grażyna Melibruda, dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych JLL. Fot. ARC

Dojrzały rynek

— Ograniczona podaż w minionym roku i nieco wolniejsze tempo rozwoju prognozowane w 2018 r. są symptomem nadchodzących zmian w handlu stacjonarnym i kurczącej się chłonności tradycyjnego rynku. W najbliższych kilku latach będziemy obserwowali ograniczoną podaż dużych projektów w aglomeracjach i w miastach średniej wielkości. Umacniającym się trendem będzie modernizowanie obiektów, bardzo często połączone z rozbudową stref restauracyjnych i rozrywkowych oraz zmianą profilu oferty — komentuje Patrycja Dzikowska, dyrektor działu analiz rynkowych i doradztwa dla Europy Środkowo-Wschodniej, BNP Paribas Real Estate Poland.

Na rozwój powierzchni handlowych wpływa m.in. e-commerce, choć skutki tego trendu łagodzi znaczący wzrost wartości całej sprzedaży detalicznej (o 8,4 proc. w 2017 r.), spowodowanyprzez malejące bezrobocie i wzrost wynagrodzeń.

— Ważnym zjawiskiem jest powiększające się rozwarstwienie między renomowanymi obiektami o ciekawej i zróżnicowanej ofercie, a obiektami niższej klasy mającymi poważne trudności w przyciągnięciu popularnych najemców. Innym wartym odnotowania trendem jest powstawanie w aglomeracjach obiektów wielofunkcyjnych, w których współgrają funkcje handlowe, biurowe, mieszkaniowe i rozrywkowe — mówi Natasa Mika, dyrektor, dział wynajmu powierzchni handlowych, BNP Paribas Real Estate Poland.

Do domu i biura

Również eksperci JLL dostrzegają rozwój obiektów wielofunkcyjnych, łączących rolę biurową z handlowo- -usługową. Należą do nich np. Cedet EC Powiśle, Bohema, Hala Koszyki, Koneser, Soho Factory w Warszawie czy Monopolis w Łodzi. Widoczny jest też wpływ boomu mieszkaniowegona rynek handlowy. W 2017 r. oddano do użytkowania w całym kraju rekordowe około 178 500 mieszkań.

— Nawet jeśli nowoczesne osiedle powstaje w miejscu, gdzie oferta sklepów czy restauracji jest dość skromna, w ślad za nową inwestycją podążają duże sieci dyskontowe, gastronomiczne, a także prywatni przedsiębiorcy. Najlepszym przykładem jest Miasteczko Wilanów, na terenie którego działają przedszkola, szkoły językowe, prywatna klinika medyczna oraz liczne sklepy i kawiarnie. Inne przykłady to Żoliborz Przemysłowy i tereny wzdłuż ulicy Jana Kazimierza w Warszawie — mówi Grażyna Melibruda, dyrektor w dziale wynajmu powierzchni handlowych JLL.

Według Jana Jakuba Zombirta, dyrektora działu doradztwa strategicznego JLL, jesteśmy coraz bardziej przyzwyczajeni do możliwości zrobienia szybkich zakupów czy zjedzenia obiadu poza domem, bez konieczności podróżowania na drugi koniec miasta. Decyzje zakupowe podejmujemy pod wpływem chwili i lubimy, kiedy nasze ulubione marki są na wyciągnięcie ręki. Na te potrzeby odpowiadają firmy handlowe i usługowe, np. duże sieci spożywcze, które uważnie obserwują, w których częściach polskich miast powstają inwestycje mieszkaniowe.

— Dzięki temu coraz częściej możemy mówić o przekształcaniu się dzielnic, dotychczas uznawanych za sypialnie, w obszary wielofunkcyjne. Sprzyja to zrównoważonemu rozwojowi polskich miast i prowadzonej w ostatnich latach polityce promocji tzw. lokalności — komentuje Jan Jakub Zombirt.

Weź udział w konferencji "e-Klient. e-Customer Journey", 6-7 czerwca 2018 r., Warszawa >>

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Berłowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / Nowy handel oddala się od centrów